سخنگوی ستاد امر به معروف: مقصد مشروبات الکلی وارداتی قم و مشهد است

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی از ارسال ویدیوهای مردمی به رسانه‌های خارج از کشور و افشای مشکلات در ایران، نگران است

مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در ایران هر سال عوارض بسیاری برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند- FARZIN NEMATI / AFP

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با بیان اینکه «بخشی از تولید‌های کارخانه‌های الکل در کشور به مصرف خوراکی می‌رسد» گفت: «واردات مشروبات الکی به مقصد‌های مشهد، قم و شیراز مستقیما صورت می‌گیرد که از برنامه‌ریزی فرهنگی برای این شهر‌ها نشان دارد.»

سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۹ در گزارشی، اعلام کرد که ایران در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی در جهان قرار دارد. موضوعی که با توجه به ممنوعیت مصرف الکل در ایران و نبود آمار رسمی دقیق، کمتر از میزان واقعی به نظر می‌آید. خصوصا که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز هر سال عوارض بسیاری را برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند.

پیش از این، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود که «سالانه حدود ٨٠ میلیون لیتر مشروبات الکلی بـه ارزش ٧٣٠ میلیون دلار وارد ایران می‌شود». این البته بر اساس کشفیات نیروی انتظامی اعلام شد که به گفته اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، تنها ۲۵ درصد کشفیات است.

اما اقدام‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر تنها به بحث مشروبات الکلی محدود نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسا، خان محمدی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، به موضوع فضای مجازی پرداخته و فعالان حاضر در این بخش را هم تهدید کرده است.

او ضمن انتقاد از کسانی که مشکلات کشور را از طریق فیلم برای رسانه‌های خارج از کشور ارسال می‌کنند، افزود: «مردمی که فیلمی را در فضای مجازی برای شبکه‌های معاند می‌فرستند باید بدانند که این جرم است.»

به گفته سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، این ستاد سعی می‌کند فضای مجازی را هم کنترل کند؛ به‌طوری که به کسانی که دوربین مخفی ضبط می‌کردند تذکر داده شد و کسانی که صفحاتی پرمخاطب داشتند هم از ستاد تذکر گرفته‌اند.

ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر، واکنش مردم داخل ایران به اقدام‌های افرادی که با نام امر به معروف و نهی از منکر در حریم خصوصی افراد دخالت می‌کنند، افزایش یافته است و حالا مقاومت جامعه در برابر اقدام‌های افرادی که با دست‌آویز قرار دادن شعار «امر به معروف و نهی از منکر» سعی دارند سبک زندگی خاصی را در جامعه ترویج کنند، حکومت را به واکنش واداشته است. در این شرایط، حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی ایران، گفت: «به تمام رده‌های انتظامی، کلانتری و پاسگاه‌ها اعلام شده است که از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت و پشتیبانی کنند.»

در واقع، به نظر می‌رسد که فرهنگ عرفی جامعه با آنچه حکومت در نظر دارد، در تضاد است. از این رو، حکومت سعی دارد با ساماندهی گروه‌هایی در قالب اجرای «امر به معروف و نهی از منکر»، سبک زندگی موردنظر خود را ترویج و اجباری کند.