۱۲ هزار تن میوه‌ روی دست دولت ماند

هیچ نهادی در ایران مسئولیت اختلال در توزیع این محصولات را برعهده نگرفته است

سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران مالک سیب و پرتقال‌های بدون مشتری است.ـ خبرگزاری فارس

دو هزار و ۶۵۳ تن سیب و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال روی دست سازمان تعاون روستایی مانده که در صورت نبود مشتری، این حجم بزرگ میوه فاسد خواهد شد.

خبرگزاری فارس گزارش کرده این میوه‌ها مربوط به طرح «توزیع میوه شب عید» است که به فروش نرفته و سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران آگهی مزایده آنها را منتشر کرده است.

سازمان تعاون روستایی بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ هزار تن سیب و ۲۵ هزار تن پرتقال برای ذخیره سازی و عرضه در روزهای پایانی سال خریداری و انبار کرده‌ بود.

این سازمان هر کیلوگرم پرتقال را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب را ۱۴ هزار تومان خریده بود، در حالی که قیمت عرضه عمده این محصولات در سردخانه‌ها کمتر از این مبلغ گزارش شده است.

سازمان تعاون روستایی در شرایطی چنین تصمیمی گرفته بود که پیش‌تر بسیاری هشدار داده بودند به واسطه گرانی و وضعیت وخیم اقتصادی، نیازی به این حجم از ذخیره‌سازی نیست.

 کاهش قدرت خرید میوه و دید و بازدید‌های عید به خاطر شیوع بیماری کرونا، دو استدلال کسانی بود که معتقد بودند نیازی به دخالت دولت در تنظیم بازار شب عید نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحیم مهردادی، مدیر سازمان تعاونی روستایی آذربایجان شرقی هم گفته که «اگر این اقدام  سازمان تعاون روستایی  نبود، قطع به یقین قیمت پرتقال و سیب در شب عید به بالای ۲۵ هزار تومان می‌رسید.»

فساد همه ساله بخشی از محصولات کشاورزی ذخیره شده به خصوص پس از تعطیلات نوروز، مساله‌ای دیرپا در ایران است.

«جهاد کشاورزی» و «صنعت و معدن و تجارت» هم به عنوان دو وزارتخانه مسئول تولید و تنظیم بازار، هرگز به طور مستقیم مسئولیت چنین اتفاقاتی را برعهده نگرفته‌اند.

هر زمان که داستان از بین رفتن محصولات کشاورزی و یا اختلال در تنظیم بازار یک محصول کشاورزی مطرح می‌شود، هر دو وزارتخانه خود را فاقد هرگونه مسئولیتی می‌دانند و مسئولیت را بر عهده وزارتخانه دیگر می‌اندازند.

بیشتر از اقتصاد