سازمان بهداشت جهانی: «طوفان تمام‌عیار» سرخک در راه است

در یک سال گذشته، بیشترین شیوع سرخک در سومالی، یمن، نیجریه، افغانستان و اتیوپی بوده است

در سال ۲۰۲۰، سال اول همه‌گیری کرونا، ۲۳ میلیون کودک واکسیناسیون اولیه دوران کودکی را از دست دادند‌‌ـ Canva

جهش تعداد موارد ابتلا به سرخک در سراسر جهان نگرانی‌هایی را در مورد امکان شیوع جدی آن در سال جاری ایجاد کرده است.

در ژانویه و فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱۷ هزار و ۳۳۸ مورد ابتلا در جهان گزارش شد که در مقایسه با ۹ هزار و ۶۶۵ مورد دو ماه نخست سال گذشته، نشان‌دهنده افزایشی ۷۹ درصدی است.

یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در مورد وقوع «طوفان تمام‌عیار» شیوع جدی بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن مثل سرخک هشدار داده‌اند.

در ماه جاری، این سازمان‌ها ۲۱ شیوع بزرگ و مخرب سرخک در سراسر جهان طی ۱۲ ماه گذشته را گزارش کرده‌اند.

از سال گذشته تاکنون، پنج کشور با بیشترین شیوع سرخک سومالی، یمن، نیجریه، افغانستان و اتیوپی بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا از سال ۲۰۲۰، قسمت اعظم بودجه و منابع بهداشتی به مقابله با شیوع این ویروس معطوف شود.

در سال ۲۰۲۰، سال اول همه‌گیری، ۲۳ میلیون کودک واکسیناسیون اولیه دوران کودکی در چارچوب خدمات بهداشتی معمول را از دست دادند که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ و ۳.۷ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود.

بنا بر اعلام این دو سازمان، این اختلال‌های مرتبط با همه‌گیری‌ــ همچنین نابرابری فزاینده در دسترسی به واکسن‌ــ سبب شد کودکان بسیاری در برابر بیماری‌های مسری بدون مصونیت بمانند؛ در حالی که محدودیت‌های کووید در اکثر کشورها کاهش یافته است.

آوارگی میلیون‌ها پناهنده‌ــ از افغانستان، اتیوپی، سومالی و اوکراین‌ــ و همچنین نبود آب سالم و بهداشت و ازدحام بیش از حد در بسیاری از نقاط جهان به خطر شیوع‌های جدی دامن می‌زند.

با توجه به این‌که سرخک بسیار مسری است، کارشناسان می‌گویند وقتی میزان واکسیناسیون پایین بیاید، موارد ابتلا به‌سرعت بروز می‌کند.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، می‌گوید: «سرخک بیش از یک بیماری خطرناک و بالقوه کشنده و همچنین نشانه اولیه این است که در گستره جهانی مصون‌سازی شکاف‌هایی داریم؛ شکاف‌هایی که کودکان آسیب‌پذیر تحمل آن را ندارند.»

«مایه دلگرمی است که مردم بسیاری از جوامع آن‌قدر در برابر کووید-۱۹ احساس مصونیت می‌کنند که بازگشت به فعالیت‌های اجتماعی بیشتر را آغاز کرده‌اند. اما این کار در جاهایی که واکسیناسیون کودکان طبق روال نیست، طوفانی تمام‌عیار از شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک به پا می‌کند.»

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، از دولت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر جهان خواست «کارزارهایی جبرانی» راه‌اندازی کنند تا کودکان بتوانند واکسینه شوند.

تا آغاز ماه جاری، ۵۷ کارزار مقابله با بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن در ۴۳ کشور که از آغاز همه‌گیری کرونا برنامه‌ریزی شده بود انجام شود، همچنان به تعویق افتاده است. این مسئله ۲۰۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیشتر آن‌ها کودک‌اند.

از این کارزارها، ۱۹ کارزار برای مقابله با سرخک‌اند که ۷۳ میلیون کودک را به علت از دست دادن واکسیناسیون در خطر ابتلا به سرخک قرار می‌دهد.

© The Independent