پس از معامله ماسک با توییتر، هزاران حساب کاربری غیرفعال شدند

تعداد دنبال‌‌کنندگان برخی از حساب‌های کاربران سرشناس راست‌گرا افزایش یافته است

تعداد دنبال‌کنندگان برخی از حساب‌های کاربری پرطرفدار توییتر، از جمله اوباما و خواننده‌هایی مثل کیتی پری و تیلور سوییف، هزاران نفر کاهش یافت‌ـ OLIVIER DOULIERY / AFP

پس از گزارش‌های کاربران مبنی بر کاهش هزاران نفری دنبال‌کنندگان برخی از حساب‌های پرمخاطب توییتر، از جمله حساب کاربری باراک اوباما، سایت وب‌نویسی کوتاه (microblogging) تایید کرد که «نوسان‌ها در تعداد دنبال‌‌کنندگان» عمدتا ناشی از بسته شدن «واقعی» حساب‌ها است.

در پی معامله ایلان ماسک، رئیس تسلا، برای تصاحب توییتر، تعداد دنبال‌کنندگان برخی از حساب‌های کاربری پرطرفدار توییتر، از جمله اوباما و خواننده‌هایی مثل کیتی پری و تیلور سوییف، هزاران نفر کاهش یافت.

توییتر معمولا کاربران روباتی و حساب‌های جعلی را پاک می‌کند که می‌تواند به کاهش تعداد دنبال‌کنندگان در این پلتفرم منجر شود، اما شرکت این رسانه اجتماعی روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز تایید کرد که کاهش‌ اخیر عمدتا واقعی بوده است، نه ناشی از فرایندی خودکار.

توییتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرچند همچنان به اقدام‌های خود در مورد حساب‌های نقض‌کننده خط‌ مشی هرزنامه ادامه می‌دهیم و این می‌تواند بر تعداد دنبال‌‌کنندگان اثر بگذارد، به نظر می‌رسد نوسان‌های اخیر می‌تواند تا حد زیادی ناشی از افزایش ایجاد حساب‌های جدید و غیرفعال‌ شدن حساب‌ها باشد»، و افزود که در حال بررسی «نوسان‌های اخیر در تعداد دنبال‌‌کنندگان» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از سخنگویان توییتر در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت، حساب‌هایی با بیشترین افت شمار دنبال‌‌کنندگان «حساب‌های کاربری افراد معروف» بوده‌اند.

در همین حال، تعداد دنبال‌‌کنندگان برخی از حساب‌های کاربران سرشناس راست‌گرا، از جمله مارجری تیلور گرین، نماینده ایالت جورجیا در مجلس، افزایش یافته است.

عدد دنبال‌کنندگان توییتر گرین که طبق گزارش‌‌ها یک روز قبل از اعلام خبر قرارداد بستن ماسک ۵۳۹ هزار نفر بود، تا عصر روز سه‌شنبه به بیش از ۶۳۲ هزار نفر رسید.

چهره مشهور و محبوب خود را انتخاب کنید، سپس شخصیت راست‌گرای دلخواه‌تان را انتخاب کنید. از وقتی ایلان ماسک صاحب توییتر شده، نتایج تقریبا یکسان است.

تازه این ماجرا مخصوص ایالات متحده نیست.

تیلور سویفت ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده از دست داد.

ژاییر بولسونارو حدود ۹۰ هزار دنبال‌کننده به دست آورد.

‌ــ بن کالینز (@oneunderscore__)  ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ 

کرولاین اور بوئنو، دانشیار پژوهشی در مقطع پسادکتری دانشگاه مریلند یو‌ام‌دی (UMD) ایالات متحده، نیز تایید کرد که شمار دنبال‌کنندگان چندین حساب توییتر کاربران راست‌گرای برجسته از جمله برایت‌بارت نیوز (Breitbart News)، پس از اعلام خبر معامله ماسک، افزایش یافته است.

دکتر اور بوئنو، محقق علوم رفتاری که در مورد اطلاعات غلط و جنگ‌افزارهای روانی تحقیق می‌کند، در توییتی نوشت: «برایت‌بارت نیوز از دیروز نزدیک به ۱۴ هزار نفر دنبال‌کننده جدید به دست آورده است‌ــ این رقم بیش از ۲۵ برابر میانگین روزانه دنبال‌‌کنندگان تازه این صفحه است که حول‌وحوش بیش از ۵۴۱ بوده است.»

او همچنین گفت که شخصیت‌های متمایل به چپ دنبال‌کنندگان خود را در این رسانه اجتماعی از دست داده‌اند.

دکتر اور بوئنو گفت: «حالا بیایید نگاهی به چپ‌گراهای توییتر بیندازیم، با ریچل مدو شروع کنیم، که از دیروز بیش از ۱۸ هزار دنبال‌‌کننده از دست داده است‌ــ در مقایسه با میانگین روزانه بیش از ۲۲۳ دنبال‌‌کننده جدیدش.»

او افزود: « ای‌او‌سی (AOC) از دیروز بیش از ۱۱ هزار دنبال‌کننده از دست داده است‌ــ در مقایسه با میانگین روزانه ۴۶۸ دنبال‌کننده جدیدش.»

دکتر اور بوئنو با استناد به تحقیق‌های قبلی در مورد تقویت الگوریتمی مغرضانه در توییتر، گفت این پلتفرم به‌طرز نامتناسبی به نفغ حساب‌های راست‌گرا است.

او در توییتی نوشت: «وقتی صحبت از تعلیق حساب‌ها در توییتر به میان می‌آید، تحقیقات نشان می‌دهد که علت این بی‌توازنی ایدئولوژیک (تعلیق بیشتر حساب‌های راست‌گرا در مقایسه با حساب‌های چپ‌گرا) کاملا تمایل بیشتر جمهوری‌خواهان در به اشتراک‌گذاری اطلاعات غلط است.»

این محقق دانشگاه مریلند افزود: «فقط بر اساس احتمالات، افزایش حساب‌های راست‌گرا و کاهش حساب‌های چپ‌گرا تقریبا به‌طور قطع به افزایش حجم اطلاعات غلط در این رسانه اجتماعی منجر خواهد شد.»

اگر بخواهیم فقط بر اساس احتمالات بگوییم، افزایش حساب‌های راست‌گرا و کاهش حساب‌های چپ‌گرا تقریبا به‌طور قطع به افزایش حجم اطلاعات نادرست در این رسانه اجتماعی منجر خواهد شد.

کرولاین اور بوئنو، پی‌اچ‌دی (RVAwonk@) ۲۶ آوریل ۲۰۲۲

بعد از آنکه این شرکت رسانه اجتماعی از این معامله خبر داد، چند کاربر سرشناس آن اعلام کردند که در نظر دارند این سایت وب‌نویسی کوتاه را ترک کنند یا جور دیگری از آن استفاده کنند.

روند استفاده از چندین هشتگ از جمله هشتگ «خداحافظ توییتر» (GoodByeTwitter#) رو به افزایش گذاشت که نشانگر خروج گروه انبوهی از کاربران است، اما برخی هم از این هشتگ استفاده کردند تا لیبرال‌مآب‌هایی را مسخره کنند که از کنار آمدن با سیاست‌های مورد انتظار ماسک برای رعایت آزادی بیان عاجزند.

رئیس تسلا در بیانیه‌ای که پس از اعلام خبر این معامله منتشر شد، آزادی بیان را «بستر دموکراسی کارآمد» خواند و افزود که توییتر «میدان دیجیتالی شهر و محل بحث درباره موضوع‌های حیاتی برای آینده بشریت» است.

اما چند کاربر، از جمله گروه‌های مدافع حقوق بشر، پس از معامله ماسک برای خریدن این شرکت، در مورد انتشار سخنان نفرت‌ورزانه در توییتر ابراز نگرانی کردند.

مایکل کلاینمن، مدیر بخش فناوری و حقوق بشر در عفو بین‌الملل ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت)، در مصاحبه با رویترز گفت: «به توییتری که به‌عمد روی سخنان خشونت‌آمیز و آزاردهنده علیه کاربران و به‌ویژه آسیب‌‌پذیرترین‌شان، از جمله زنان، اقلیت‌های جنسیتی، و دیگران چشم ببندد، نیاز نداریم.»

جمیله جمیل، هنرپیشه، می‌گوید: «خوبی این‌که ایلان توییتر را خرید این است که سرانجام آن را ترک می‌کنم و دیگر در این‌جا تهدیدی تمام‌عیار برای جامعه نخواهم بود. پس در واقع معامله‌ای برد-برد برای همه شما است.»

وای صاحب توییتر شد. دوست دارم این آخرین توییت من در این‌جا باشد. واقعا فقط این‌جا بودم برای نشان دادن عکس‌های برولد به «هر» بهانه‌ای. می‌ترسم عاقبت دم زدن از آزادی بیان این باشد که این رسانه لعنتی در نهایت بشود محلی برای بروز نفرت‌پراکنی، تعصب، و زن‌ستیزی تمام‌عیار و افسارگسیخته. خوش باشید.

جمیله جمیل (jameelajamil@) ۲۵ آوریل ۲۰۲۲

چارلز بلو، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، هم اعلام کرد که در حال ترک توییتر است.

بلو گفت: «انگار من هم باید از توییتر خداحافظی کنم. به هر حال، من کمی از رسانه‌های اجتماعی کناره گرفته بودم. این ماجرا می‌تواند همان سیخونکی باشد که نیاز داشتم تا به‌کلی از این اپلیکیشن خارج شوم.»

هنریک فیسکر، رئیس دانمارکی-آمریکایی شرکت طراحی وسایل نقلیه برقی فیسکر در ایالات متحده، نیز اندکی بعد از اعلام خبر معامله توییتر و ماسک، حساب توییترش را غیرفعال کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان