بلینکن: برجام همچنان بهترین گزینه برای مقابله با برنامه اتمی ایران است

به گفته وزیر خارجه آمریکا، برجام، هیچ کاری در قبال برنامه موشکی ایران نمی‌کند

به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، وارث یک وضعیت بسیار پرچالش در قبال ایران است - POOL / GETTY-  IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت واشنگتن همچنان باور دارد که بازگشت و پایبندی به توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، بهترین گزینه برای مقابله با چالش‌های برآمده از برنامه اتمی ایران است.

 وزیر خارجه آمریکا، در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خود، در کمیته روابط خارجی سنا گفت: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، به نفع واشنگتن است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، وارث یک وضعیت بسیار پرچالش در قبال ایران است.

بلینکن مدعی شد که به دلیل خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، در زمان دولت پیشین آمریکا، زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال، تنها به چند هفته کاهش یافت و سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران هم در منطقه تشدید شد.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خودش اذعان کرد توافق هسته‌ای «برجام»، هیچ کاری درقبال برنامه موشک‌های بالستیک ایران، یا سیاست‌‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه، انجام نمی‌دهد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ توانایی‌های واشنگتن برای جلوگیری از اقدام‌ها یا سیاست‌های ایران در منطقه، محدودتر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن همچنین ماه گذشته، در جریان دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، بر نقش مخرب سیاست‌های منطقه‌ای ایران و واکنش‌های احتمالی آمریکا تاکید کرد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا: «هر جا که ایران متحدان و شرکای ما را تهدید کند، ایالات متحده همچنان در برابرش خواهد ایستاد.»

روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ‏اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت.

چند ماهی است که گفت‌وگوهای موسوم به «احیای برجام» در وین متوقف شده است.

بلینکن در نخستین سالگرد مذاکرات هسته‌ای در دولت جو بایدن، به طور تلویحی به ایران هشدار دارد که فرصت برای دستیابی به توافق و احیای «برجام» رو به پایان است.

دولت بایدن، تنها چند ماه پس از شروع به کار خود، گفت‌وگوهای رسمی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را آغاز کرد.

طی ماه‌های گذشته، مقام‌های ایران و ایالات متحده، هر یک دیگری را به زیاد‌ه‌خواهی و طرح مسائل خارج از «برجام» متهم کرده‌اند.