گفت‌وگوهای «سازنده» بلینکن با همتایان اروپایی خود درباره برجام

«وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره مذاکرات برجام و راه‌های پیشرفت آن گفت‌وگو کرد»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آن کشور، با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان، و فرانسه دیدار کرد- Olivier Douliery/Pool via REUTERS

سخنگوی‌ وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز شنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) از دیدار «سازنده» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آن کشور، با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان، و فرانسه خبر داد.

به گزارش رویترز، سخنگوی‌ وزارت خارجه آمریکا افزود، در این دیدار که روز جمعه ۱۰ دسامبر انجام شد، بر سر راه‌های پیشرفت گفت‌وگوها درباره توافقنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر شده است.

گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌‌های جهانی  درباره بازگشت به برجام، روز پنجشنبه ۹ دسامبر، در وین از سر گرفته شد. یک منبع اروپایی گفت که آن‌ها بر اساس سندهایی کار می‌کنند که پنج ماه پیش بر سر آن توافق شد، درحالی که مقامات ایرانی می‌گویند که بر سر موضع هفته پیش خود، همچنان ایستاده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۲۰ آذر، گفت که تهران درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی در وین، جدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌گوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا که به دلیل امتناع ایران از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا با واسطه‌گری دیپلمات‌های فرانسوی، بریتانیایی، آلمانی، روسی، و چینی انجام می‌شود، با هدف بازگشت به پایبندی کامل به برجام صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به برجام گفت: «بلینکن، وزیر خارجه، دیروز در لیورپول با همتایان آلمانی، فرانسوی، و بریتانیایی خود دیداری سازنده داشت. آن‌ها درباره مذاکرات بازگشت به برجام و راه‌های  پیشرفت آن گفت‌وگو کردند.»

این دیدار در شهر لیورپول در شمال انگلستان، و در آستانه نشست وزیران خارجه گروه جی ۷ برگزار شد که انتظار می‌رود در بیانیه‌ای مشترک، ایران را به تعدیل برنامه هسته‌ای خود و بهره‌ بردن از فرصت گفت‌وگوهای وین فراخوانند.

بر اساس برجام، که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا، و سازمان ملل، محدود کرد.

کشورهای غربی نگرانند که برنامه هسته‌ای ایران در ساخت تسلیحات به کار رود؛ امری که تهران آن را رد می‌کند.

بیشتر از جهان