جدال لیورپول و ویارئال؛ اونای امری پادشاه مسابقات حذفی است

پیتر کرواچ، مهاجم سابق لیورپول، در آستانه نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در یادداشتی به تمجید از سرمربی ویارئال پرداخته است

 زیدان تنها کسی است که در مراحل حذفی مسابقات اروپایی آمار بهتری از امری دارد‌ـ CRISTINA QUICLER / AFP

لیورپول ظاهرا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان قرعه خوبی دارد. این تیم به جای منچسترسیتی یا رئال مادرید با ویارئال بازی می‌کند، باشگاه شهری که جمعیتش نمی‌تواند ورزشگاه آنفیلد را پر کند.

پیتر کرواچ، مهاجم سابق تیم لیورپول، در یادداشتی که در دیلی‌میل منتشر شد به این بازی پرداخت. او نوشت بسیاری از بازی‌های ویارئال را دیده‌ و شاهد تبحر اونای امری، سرمربی ویارئال، در حذف یوونتوس و بایرن مونیخ بوده است. به گفته کرواچ، اونای امری «پادشاه تورنمنت‌های حذفی» است. زیدان تنها کسی است که در مراحل حذفی مسابقات اروپایی آمار بهتری از امری دارد. امری در این رده‌بندی بالاتر از کلوپ و گواردیولا می‌ایستد.

بیشتر این مسابقات در لیگ اروپا بوده است، تورنمنتی که اونای امری او چهار بار فتح کرده است. آخرین آن‌ها فصل گذشته بود که او در فینال منچستریونایتد را شکست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیکن سابق لیورپول در ادامه افزود: «رافا بنیتس هم چنین مهارتی داشت. او با والنسیا فاتح جام یوفا، با لیورپول فاتح لیگ قهرمانان و با چلسی فاتح لیگ اروپا شد. شما همیشه می‌دانستید که او در دو بازی رفت و برگشت سرمربی حریف را غافلگیر می‌کند، در حالی که در لیگ آن‌ها برتر از ما بودند.»

کرواچ به شباهت‌هایی که بین لیورپول بنیتس و ویارئال می‌بیند اشاره کرد و گفت آن‌ها در لالیگا در جایگاه هفتم‌اند و ممکن است حتی به لیگ اروپا صعود نکنند.

به عقیده او، مربیان هنر موفقیت در تورنمنت‌های حذفی را یا دارند یا ندارند و امری جزو آن‌هایی است که این کار را بلد است. نتایجی که او با مجموعه فعلی ویارئال گرفته چشمگیر بوده است. کرواچ در ادامه نوشت با وجود تمام توانایی‌ها، او در انگلستان، در دوره مربی‌گری آرسنال، به‌دلیل تلفظ خاصش تمسخر می‌شد و یکی از دلایلی که پیشنهاد نیوکاسل را رد کرد شاید خاطرات بدی باشد که از کار در انگلستان دارد.

نتایج امری در سویا فوق‌العاده بود، در پاری‌سن‌ژرمن هم خوب کار کرد، ولی درباره عملکرد ۱۸ ماهه‌اش در آرسنال نمی‌توان گفت که اوضاع خوب پیش رفت.

او حالا در ویارئال خودش را پیدا کرده و نمایش این تیم مقابل بایرن مونیخ باورنکردنی بود. آن‌ها جانانه دفاع می‌کردند، ولی این موفقیت فقط به‌دلیل عقب‌نشینی نبود. ویارئال تیمی نبود که فقط عقب بنشیند و به ضربات ایستگاهی تکیه کند. آن‌ها همیشه با ضدحملات و ضربات جرارد مورنو آرنو دانجوما خطرناک بودند. تنها با دفاع صرف در دو بازی رفت و برگشت نمی‌توان مقابل بایرن نتیجه گرفت. این در برابر لیورپول هم صدق می‌کند و با چنین روشی فقط یک درصد شانس دارند.

کرواچ در تحلیل بازی ویارئال و بایرن نوشت: «آن‌ها در ورزشگاه آلیانس با عرض خیلی کمی بازی می‌کردند و هرگز ندیده بودم که بایرن مونیخ این‌قدر به سانتر تکیه کند. بازی با عرض کم مقابل بایرن تصمیم شجاعانه‌ای بود، چون لواندوفسکی روی هوا فوق‌العاده است. با این حال، پو تورس و رائول آلبیول، مدافعان میانی این تیم، تمام توپ‌های بلند را دفع کردند. تورس مورد توجه تیم‌های لیگ برتری از جمله آرسنال بوده و تمام ابزار موفقیت در فوتبال انگلستان را دارد.»

این بازیکن سابق در پایان یادداشت هشدار داد «لیورپول باید مراقب این تیم باشد» اما در ادامه افزود «با این حال، تصور نمی‌کنم که تیم کلوپ در این مرحله متوقف شود و دلیل آن استانداردهای خودشان است، نه توانایی‌های حریف».

بیشتر از فوتبال