فیفا بار دیگر بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد

یک کمیته‌ سه‌جانبه‌ حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در بازی‌های داخلی و بین‌المللی را پیگیری می‌کند

در جریان بازی دو تیم ایران و لبنان در مشهد، حدود دو هزار نفر از زنان با وجودی که بلیت خریده بودند، پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند - zare_mohaddese instagram

برخی منابع خبری در ایران اعلام کردند که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، درخواست کرده است کارگروهی سه‌جانبه برای حضور زنان در استادیوم‌ها تشکیل شود اما فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید که فیفا از روند حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران تشکر کرده و خواهان ادامه آن شده است.

در جریان بازی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد، تعداد زیادی از زنان با وجود اینکه بلیت خریده بودند، نتوانستند به ورزشگاه وارد شوند و نیروی انتظامی نیز اعتراض آنان را با اسپری فلفل پاسخ داد.

آن‌طور که رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند نامه فیفا به فدراسیون فوتبال برای تشکیل کارگروه سه‌جانبه حدود دو هفته پیش ارسال شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «این کارگروه سه‌جانبه متشکل از فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران است و حضور زنان در استادیوم‌ها در بازی‌های داخلی و بین‌المللی را پیگیری می‌کند».

فیفا در نامه خود خطاب به مقام‌های ورزشی ایران تاکید کرده است که حضور زنان ایرانی در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های داخلی و بین‌المللی باید مطابق اساسنامه و با «سرعت بیشتری» پیگیری شود.

در واکنش به این خبر، صفی‌الله فغان‌پور، سرپرست بخش حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، مدعی شد که فیفا از روند حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی ایران تشکر کرده و خواهان ادامه آن شده است. او در عین حال تایید کرد که فیفا در نامه خود به فدراسیون فوتبال ایران، درباره اتفاق‌های بازی ایران و لبنان تذکر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست بخش حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: «آن‌ها گفتند پیش‌ از این روندی در ایران آغاز شد که طبق آن، زنان در ورزشگاه حضور پیدا کردند و این روند باید ادامه پیدا کند. آن‌ها تاکید کردند که ما اتفاق‌های مشهد را بررسی کرده‌ایم و این مسائل خوشایند نبود. باید تلاش کنید همان روند آغازشده در مورد حضور زنان در ورزشگاه را ادامه بدهید. در غیر این صورت، امکان دارد با تشکیل کمیته‌ای، این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم تا راهکاری برای حضور زنان در بازی‌های ملی و سپس باشگاهی پیدا شود.»

روز سه‌شنبه، نهم فروردین، در جریان بازی دو تیم ایران و لبنان در مشهد، حدود دو هزار نفر از زنان با وجودی که بلیت خریده بودند، پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند و اجازه ورود نیافتند. نیروی انتظامی نیز با اسپری فلفل و برخوردهای خشونت‌آمیز سعی کرد آنان را متفرق کند.

ابراهیم رئیسی پس‌ از این اتفاق، احمد وحیدی، وزیر کشور، را مامور بررسی موضوع کرد اما وزیر کشور با دفاع از عملکرد نیروی انتظامی مدعی شد که زنان معترض قصد داشتند درهای ورزشگاه را بشکنند و نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل کرده است.

علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، نیز در واکنش به این اتفاق، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را «مسئله حاشیه‌ای» خواند و گفت: «با توجه به اینکه مشهد پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.»

بیشتر از فوتبال