تیم ملی زنان افغانستان بار دیگر به مستطیل سبز بازگشت

بیشتر زنان ورزشکار افغانستان از این کشور خارج شده‌اند

بخشی از تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به نام تیم ملبورن ویکتوری زنان افغانستان در استرالیا فعالیت می‌کنند-

WILLIAM WEST / AFP

هشت ماه پس از انتقال اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به استرالیا، این تیم دوباره به مستطیل سبز بازگشت و نخستین بازی رسمی خود را انجام داد. البته این بازی زیر پرچم ملی افغانستان برگزار نشد بلکه با حمایت یک تیم فوتبال استرالیایی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بخشی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که حالا به نام «ملبورن ویکتوری زنان افغانستان» شناخته می‌شود، روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت (۲۴ آوریل)، به مصاف یک تیم استرالیایی حاضر در لیگ محلی رفت. این بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید؛ البته دختران افغان در این بازی یک گل به ثمر رساندند، اما داور آن را آفساید اعلام کرد.

این بازی اگرچه با نتیجه مساوی به پایان رسید، برای تیم فوتبال دختران افغان یک پیروزی به حساب می‌آمد و آنان را به بازگشت به مستطیل سبز و تحقق رویاهای ورزشی‌شان امیدوارتر کرد. نیلاب، کاپیتان تیم فوتبال دختران افغان که به دلیل مسائل امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، نام‌خانوادگی خود را اعلام نکرد، می‌گوید: «ما به طالبان نشان دادیم که آنان نمی‌توانند جلو ورزش دختران را بگیرند. این مسابقه نوعی مبارزه بود؛ نه تنها برای ما بلکه برای تمام دخترانی که در افغانستان زیر سلطه طالبان مانده‌اند. ما نشان دادیم که دختران متوقف نمی‌شوند.»

روی پیراهن تیم دختران افغان فقط شماره‌ نوشته شده بود و آنان به دلیل نگرانی برای خانواده‌های خود که هنوز در افغانستان‌اند، از درج نام‌خانوادگی خود خودداری کردند.

تیم باشگاهی ملبورن ویکتوری یکی از تیم‌های سرشناس استرالیا است که تیم دختران افغان را حمایت می‌کند و یکی از بهترین مربیان فوتبال زنان این کشور را مربی تیم دختران افغان کرده است. جان دیدولیکا، مدیر باشگاه ملبورن ویکتوری، می‌گوید که انتصاب مربی بزرگی چون جف هاپکینز برای هدایت تیم دختران افغان که حالا به نام تیم ملبورن ویکتوری زنان افغان شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که این باشگاه برای در اختیار گذاشتن منابع برای این تیم تعهد لازم را دارد. او می‌گوید: «خوشحال‌ایم که این مربی مطرح فوتبال زنان استرالیا  در این فصل، هدایت تیم دختران افغان را برعهده گرفت.»

جف هاپکینز، مربی تیم دختران افغان، نیز از بازی تیمش مقابل تیم بوفالو-اتا-اس‌سی تمجید کرد و گفت که برای تیمش آینده بهتری را پیش‌بینی می‌کند. او افزود: «تنها چیزی که این زنان جوان می‌خواهند، این است که به آن‌ها فرصت کافی داده و با آن‌ها به طور برابر رفتار شود تا بتوانند بازی موردعلاقه خود را انجام دهند. در افغانستان این فرصت پس از تغییرات سیاسی از این دختران دریغ شد و اگر آن‌ها می‌خواستند آرزوهایشان را در افغانستان دنبال کنند، به خاطر آن تحت تعقیب قرار می‌گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه، دیگر بازیکن این تیم، می‌گوید که از استرالیا و مردمش سپاسگزار است که زمینه تحقق رویاهای آنان را میسر کردند و برای آنان فرصت دنبال کردن ورزش را فراهم آوردند.

تیم ملی فوتبال زنان افغانستان پس از سقوط جمهوریت، در اواسط سپتامبر ۲۰۲۱، از این کشور خارج شد. آنان نخست به پرتغال و از آنجا به استرالیا منتقل شدند. بخش دیگری از تیم ملی فوتبال زنان افغان نیز با حمایت چندین نهاد کمک‌رسان و برخی افراد شناخته‌شده مثل کیم کارداشیان، مدل مشهور آمریکایی، به بریتانیا رفتند. گفته می‌شود دولت ایتالیا هم اعضای یک تیم فوتبال دختران هرات در غرب افغانستان را به این کشور منتقل کرده است.

با سقوط دولت جمهوری در افغانستان، طالبان محدودیت‌های زیادی را برای زنان و دختران در این کشور وضع کردند. از جمله اینکه تمامی باشگاه‌های ورزشی زنان در این کشور تعطیل شدند و مقام‌های طالبان به‌صراحت اعلام کردند که ورزش برای زنان نه مناسب است و نه هم ضروری. به همین دلیل تعداد زیادی از زنان و دختران ورزشکار که آرزوهای خود را برباد رفته می‌دیدند، از افغانستان خارج شدند و برخی از کشورهای جهان نیز از آنان حمایت کردند.

ورزش زنان افغانستان در ۲۰ سال گذشته رونق چشمگیری یافت و دختران ورزشکار افغان حتی توانستند در میدان‌های بین‌المللی نیز بدرخشند و هرچند تفکرات سنتی و قبیله‌ای همواره مانعی برای فعالیت‌های وزرشی دختران در افغانستان بود، توانستند تا حدی بر این چالش‌ها هم پیروز شوند؛ اما با ظهور دوباره طالبان، زنان بار دیگر در چارچوب تنگ خانه‌ها محصور شدند، تا جایی که حتی به آنان اجازه داده نشد به مدرسه بروند.

بیشتر از ورزش