تیم ملی فوتبال دختران افغانستان به زمین بازی بازگشت

بازیکنان تیم ملی فوتبال دختران افغانستان می‌خواهند فرصت دیگری برای بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی فوتبال داشته باشند

اعضای تیم ملی فوتبال زنان در ماه نوامبر ۲۰۲۱ موفق شدند از افغانستان خارج شوند - PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

شنبه، شانزدهم بهمن، تیم ملی فوتبال دختران افغانستان پس از یک وقفه طولانی، نخستین تمرین رسمی را زیر پرچم سه رنگ افغانستان و در زمین بازی مرکز ورزشی بین‌المللی داربین در شهر ملبورن استرالیا آغاز کرد. روزنامه گاردین گزارش داد، این تیم قرار است تا چند ماه دیگر برای شرکت در مسابقات آماده شود. اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان درحالی‌که طالبان ورزش را برای زنان در افغانستان منع کرده‌ است، می‌خواهند یک صفحه جدید برای بازگشت به فوتبال بین‌المللی باز کنند.

به گزارش گاردین، اولین تمرین رسمی تیم ملی فوتبال دختران افغانستان با حضور ۱۸ بازیکن و به رهبری خالده پوپل، کاپیتان پیشین این تیم و با همکاری باشگاه ملبورن ویکتوریا لیگ A برگزار شد. این باشگاه از تیم ملی فوتبال دختران افغانستان از لحاظ تدارکاتی، اداری و مربی‌گری پشتیبانی کامل می‌کند و قرار است در ماه‌های پیش رو، این تیم برای ورود به یکی از رقابت‌های محلی آماده شود. باشگاه ویکتوریا همه امکانات و تجهیزات جدید را برای تیم ملی دختران فوتبالیست افغانستان تهیه کرد، اما این تیم پیشنهاد تمرین با نشان باشگاه را رد کرد و اعضای این تیم ترجیح دادند پیراهن‌های تیم ملی خود را بپوشند.

بازیکنان تیم ملی فوتبال دختران افغانستان که پس از سقوط آن کشور به دست طالبان، از ادامه فعالیت‌های ورزشی بازمانده بودند، اکنون می‌خواهند فرصت دیگری برای بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی فوتبال داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریگ فاستر، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال استرالیا و مبارز حقوق بشر، به گاردین گفت: «ضروری است که این تیم هنگامی‌که آمادگی داشته باشد، به نمایندگی از ملت خود به رقابت‌های ورزشی برود.» او که نقش کلیدی در تامین امنیت پناهگاه فوتبالیست‌های افغان در زمان فرار از افغانستان به استرالیا داشت، گفت: «این بازیکنان کاملا ثابت کرده‌اند که خود را تیم ملی زنان افغانستان می‌دانند. اگرچه آن‌ها در تبعید هستند، اما باید این حق را داشته باشند که به فعالیتشان به گونه رسمی ادامه دهند.» فاستر خطاب به مسئولان فیفا گفت: «طالبان  به زنان اجازه ورزش نمی‌دهند‌، شما قرار است چه کاری در این مورد انجام دهید؟ آیا می‌گذارید که افغانستان فقط یک تیم مردانه داشته باشد؟»

طالبان در نخستین روزهای پس از اعلام حکومت موقت، ورزش زنان را خلاف اسلام و یک امر غیرضروری خواندند. تیم‌های ملی ورزشی زنان پس از تسلط طالبان بر افغانستان به دلیل تهدیدهای جدی که وجود داشت، در شش ماه گذشته به اشکال مختلف تلاش کردند تا کشور را ترک کنند. از این میان تیم ملی فوتبال زنان در ماه نوامبر ۲۰۲۱ موفق شدند از افغانستان خارج شوند. این تیم اکنون پس از ماه‌ها آوارگی و فرار، با آزادی کامل و بدون هراس اولین تمرین رسمی‌ خود را آغاز کرد.

خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که نقش جدی در انتقال بازیکنان این تیم به بریتانیا داشت، به گاردین گفت: «تیم زنان افغانستان برای مبارزه با ایدئولوژی طالبان ساخته شده است.» او از فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خواست تا به تیم ملی فوتبال زنان افغانستان اجازه ادامه فعالیت‌های بین‌المللی را بدهد. پوپل افزود: «اگر عضو فیفا هستید، باید تیم‌های زن و مرد را به میدان بیاورید؛ بنابراین، این تیم ملی زنان افغانستان در تبعید است و آن‌ها باید حق ادامه بازی را داشته باشند.»

دختران تیم ملی فوتبال افغانستان، پس از تجربه ترس و اختناق در افغانستان زیر تسلط طالبان، اکنون فرصت بازگشت به زمین بازی و قرار گرفتن در کنار هم‌تیمی‌هایشان را شگفت‌انگیز توصیف می‌کنند. فاطمه یکی از بازیکنان این تیم گفت: «فکر می‌کردیم همه‌چیز را ازدست‌ داده‌ایم، زندگی‌مان را، فوتبال را، خانواده دوممان را که هم‌تیمی‌های ما بودند؛ اما این یک شروع جدید است و ما دوباره برگشته‌ایم.»

این بازیکنان، فصل جدید زندگی و ورزش را پس از فرار از کشورشان در گوشه دیگری از جهان آغاز کرده‌اند و آن را خالی از ترس و تهدید می‌دانند و از این‌که نمی‌ترسند چگونه پس از پایان تمرین به خانه‌هایشان برگردند یا مجبور شوند ناگهان میدان بازی را ترک کنند و فرار کنند خوشحال‌اند.

 

بیشتر از فوتبال