طالبان قرارداد واگذاری فرودگاه‌های افغانستان به قطر و ترکیه را نهایی می‌کند

وزیر خارجه طالبان در نخستین روز سفر به قطر، با کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان دیدار کرد

یک هیئت بلندپایه از گروه طالبان به رهبری مولوی حمیدالله آخوندزاده، وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان، روز جمعه دوم اردیبهشت، به قطر رفتند. مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و مولوی خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از اعضای این هیئت‌اند.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، هدف از سفر هیئت طالبان به قطر را بحث درباره مسائل فنی و نهایی کردن توافقنامه واگذاری پنج فرودگاه بین‌المللی افغانستان به دولت‌های قطر و ترکیه خواند.

از هشت ماه پیش، ترکیه و قطر برای به عهده گرفتن امور فرودگاه‌های کابل، بلخ، هرات، قندهار و خوست تلاش کرده‌اند، اما تاکنون این توافق به نتیجه نهایی نرسیده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز شنبه سوم اردیبهشت، در توییتی گفت مولوی امیرخان متقی، در نخستین ملاقاتی که در قطر با هوگو شارتر، کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان، داشت در مورد ناامنی‌های اخیر در افغانستان صحبت کرد.

عبدالقهار بلخی افزود آقای شارتر در دیدار با امیرخان متقی، حمله‌های انتحاری و انفجارهای اخیر در افغانستان را که هدف آن‌ها مردم غیرنظامی بودند محکوم کرد و گفت بریتانیا از مخالفان مسلح در برابر حکومت طالبان حمایت نمی‌کند.

بلخی افزود که کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان، از فرمان ممنوعیت قاچاق مواد مخدر، فروش، خرید و مصرف که رهبر طالبان آن را صادر کرده است استقبال کرد و تاکید کرد که بانک جهانی با کشاورزان افغان برای ایجاد اقتصاد جایگزین همکاری می‌کند. وزارت خارجه بریتانیا و هوگو شارتر تاکنون بیانیه‌ای در مورد ادعا‌های مطرح‌شده در توییت سخنگوی وزارت خارجه طالبان منتشر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر هیئت طالبان به قطر در حالی صورت می‌گیرد که بیش از هشت ماه است که مذاکرات در مورد واگذاری فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان به‌ویژه فرودگاه کابل، به قطر و ترکیه، آغاز شده است.  ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، یک هفته پیش و پس از انتشار یک ویدیو از حضور نظامیان قطری در فرودگاه کابل، به وزارت خارجه طالبان دستور داد برای وزارت خارجه قطر «مهلت» تعیین کند تا قرارداد فرودگاه بین‌المللی کابل را تنظیم کند.

مقام‌های طالبان پیش از این چندین‌بار با مقام‌های قطر و ترکیه در باره‌ چگونگی قرارداد کنترل فرودگاه کابل صحبت کردند اما تاکنون به توافق نرسیده‌اند.

در بیست سال گذشته، کنترل و امنیت بیشتر بخش‌های فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان به‌ویژه فرودگاه کابل، در اختیار خارجی‌ها به‌خصوص آمریکایی‌ها بود، اما پس از سقوط دولت سابق افغانستان به‌دست طالبان، در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه‌ها متوقف شد. طالبان تلاش می‌کنند با واگذاری این فرودگاه‌ها به دولت‌های قطر و ترکیه، ضمن تامین امنیت فرودگاه‌ها، روابط تجاری میان افغانستان و دیگر کشورهای جهان را بهبود ببخشند.