ترکیه به‌ جای تامین امنیت فرودگاه کابل، از آمریکا چه می‌خواهد؟

اردوغان اعلام کرده است که ترکیه تنها نیروی قابل اعتماد پس از خروج آمریکا از افغانستان است 

پیش از این نیز ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل اعلام آماد‌گی کرده بود - TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از سفرش به بروکسل به خبرنگاران گفته است که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، تنها نیروی قابل اعتماد برای ثبات افغانستان، ترکیه است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که آقای اردوغان گفته است، آمریکا به زودی افغانستان را ترک می‌کند و پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، تنها نیرویی که می‌تواند اعتماد افغان‌ها را با خود داشته باشد، ترکیه است. ترکیه پیش از این بارها این مساله را مطرح کرده بود که حاضر است تا هم مدیریت و هم تامین فرودگاه را بر عهده داشته باشد. حضور نیروهای نظامی ناتو در فرودگاه کابل تنها ضمانتی است که سفارت‌خانه‌های خارجی را در کابل باز نگه می‌دارد. در غیر این صورت ممکن است بیشتر سفارت‌خانه‌‌های خارجی، درهای خود را در کابل ببندند. با این حال اعلام آمادگی ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل و مدیریت این منطقه استراتژیک، همین گونه مفت و مجانی هم صورت نگرفته است. ترکیه می‌خواهد تا با آمریکا در این رابطه معامله‌ای انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وال استریت ژورنال وضعیت نهایی و باقی ماندن یا نماندن ترکیه در کابل بستگی به گفت‌وگوهای مستقیم بایدن و اردوغان دارد. نشریه وال استریت ژورنال نوشت ترکیه اعلام کرده که ممکن است ماموریت امنیتی خود را در فرودگاه کابل به پایان برساند و افغانستان را ترک کند و این در حالی است که بایدن تا ماه ژوئیه درگیر آمریكا و ناتو در این کشور است. به گفته وال استریت مقام‌های افغان می‌گویند هیچ کشور یا شرکت دیگری نمی‌تواند به سرعت و به راحتی دستگاه امنیتی را در فرودگاه کابل دوباره تنظیم کند و عزیمت ترکیه می‌تواند سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را مجبور به تعطیلی کند و کمک‌های اضافی میلیارد دلاری برای ادامه کار دولت و ارتش افغانستان را تهدید کند.

ترکیه از این موقعیت استراتژیک فعلی خود در قالب یک معامله استفاده خواهد کرد. روابط آمریکا و ترکیه سر مسائل خاورمیانه و مهم‌تر از همه خرید سامانه ضدهوایی اس۴۰۰ روسی که قادر است هرگونه هواپیمای جنگنده را هدف قرار بدهد، به شدت خراب شد. آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه در نظر گرفته و حتی فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته اف ۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق در آورده است. حالا بهترین زمان برای ترکیه است که موافقت آمریکا را در قبال خرید سامانه ضدهوایی اس ۴۰۰ به دست بیاورد. آمریکا نیز به شدت به حضور ترکیه در فرودگاه کابل نیازمند است. گفت‌وگو با پاکستان برای گرفتن پایگاه نظامی به جایی نرسیده و روسیه نیز به شدت با هرگونه در اختیار گذاشتن پایگاه در آسیای میانه به آمریکا مخالف است. در نتیجه آمریکا مجبور است تا جا پای کوچکی داخل افغانستان داشته باشد تا از آن طریق بتواند پرواز هواپیماهای جنگنده به خصوص پهپادهای جنگی خود را مدیریت کند و این تنها با حضور ترکیه در فرودگاه کابل امکان‌پذیر است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه