راه‌های مقابله با روسیه از دید فرید زکریا: آمریکا باید با عربستان به توافق برسد

اگر بهای نفت همچنان بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بماند باعث می‌شود اروپا خیلی زود به یک دوره رکود وارد شود

ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اکنون به نظر می‌رسد که مرحله بعدی این جنگ در حال آغاز است. ظرف چند هفته پیش رو، نیروهای روسی تلاش خواهند کرد کنترل خود بر مناطق اشغال‌شده در شرق اوکراین را گسترش دهند و آن را تحکیم کنند.

فرید زکریا در یادداشتی در بخش نظرات روزنامه واشنگتن پست، با ذکر این مقدمه، نوشت که ارتش و مردم اوکراین با قدرت در برابر روسیه مقاومت خواهند کرد و احتمالا نبردها در این مناطق در سطح کوچک‌تر، همان‌طور که از سال ۲۰۱۴ به این طرف در دونباس شاهد بودیم، ادامه خواهد یافت.

به عقیده نویسنده، این یعنی تنها راه برون‌رفت از این درگیری اعمال فشار کافی بر روسیه به منظور واداشتن آن به مذاکره است تا به توافق صلح در ازای کاهش تحریم‌ها تن دهد. برای رسیدن به این هدف، ائتلاف مخالف جنگ باید اقدام‌های تنبیهی و تحریم‌‌ها علیه مسکو را تشدید کند. این هم فقط در سناریویی امکان‌پذیر خواهد بود که قیمت حامل‌های انرژی از سطح کنونی پایین‌تر بیاید.

اگر بهای نفت همچنان بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بماند  -و اینکه می‌تواند به آسانی بالاتر هم برود- باعث می‌شود اروپا خیلی زود به یک دوره رکود وارد شود و کل اقتصاد جهان شاهد یک افت در رشد باشد که این پیامدهایی سیاسی در مخالفت با تحریم‌های روسیه به دنبال خواهد داشت.

به نظر فرید زکریا، بروز چنین وضعیتی به احتمال قریب‌به‌یقین به فروپاشی ائتلاف علیه روسیه منجر خواهد شد؛ چرا که کشورها در پی یافتن راهی برای تهیه انرژی ارزان خواهند بود و این به‌طور قطع همان چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به آن امید بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه می‌نویسد که تنها راه ادامه اعمال فشار بر مسکو، بدون آنکه اقتصاد جهانی فلج شود، پایین نگه داشتن بهای نفت و تنها مسیر پایدار برای آن هم رجوع به عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، و همچنین امارات متحده عربی و کویت، برای افزایش تولید است.

فرید زکریا با اشاره به اینکه ایالات متحده نیز در تلاش است هرچه سریع‌تر تولید نفت خود را افزایش دهد، می‌نویسد که برای رسیدن به هدف راه‌های دیگری هم وجود دارد که ارزش امتحان کردن دارند و آن کاهش تحریم‌های ونزوئلا و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.

او در ادامه یادآوری می‌کند که هرچند کشورهای تولیدکننده نفت در حاشیه خلیج فارس می‌تواند به آسانی میلیون‌ها بشکه در روز به تولید خود اضافه و به بازار عرضه کنند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون با چنین افزایش عمده‌ای در تولید نفت خود موافقت نکرده‌اند. این کشورها در مورد چگونگی برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای جمهوری ایران اختلاف نظرهایی با آمریکا دارند و خواهان تضمین امنیت خودند. واشنگتن این امکان را دارد که یک چتر امنیتی جدید شامل اسرائیل، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس در منطقه ایجاد کند.

نویسنده در پایان یادداشت، خاطرنشان می‌کند که روابط بین‌الملل گاه می‌طلبد استراتژی بر ایدئولوژی برتری داده شود. او با اشاره به اینکه آمریکا در دوران جنگ سرد با ‌وجود اختلاف‌هایش با پکن، به چین نزدیک شد تا بر اتحاد جماهیر شوروی آن زمان فشار آورد، می‌نویسد که آمریکا در جنگ سرد جدید نیز می‌تواند چنان نگاه راهبردی داشته باشد.