مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: از ظرفیت روحانیون در رسانه‌های اجتماعی استفاده شود

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حکومت ایران از مدت‌ها پیش به دلیل ممکن نبودن کنترل فضای مجازی نگران تاثیر آن بر افکار عمومی است

بخشی از بودجه فرهنگی ایران به منظور سازمان‌دهی افراد و گروه‌ها برای حضور در فضای مجازی صرف می‌شود- عکس از شبستان

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی بارها از وضعیت فضای مجازی ابراز نگرانی کرده است و مسئولان نظام هم هر روز درباره خطرات آن صحبت می‌کنند، محمدمهدی شریف تبار، مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران، ضمن تشویق روحانیون به حضور در فضای مجازی، گفت: «باید از ظرفیت روحانیون مقیم و اعزامی در ایجاد و بستر رسانه‌های اجتماعی استفاده شود.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او در حالی که تبادل اطلاعات در فضای مجازی را «نزاع فرهنگی» می‌خواند، افزود: «در این زمینه، روحانیون نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند و باید آرایش و نوع تاکتیک دشمن و میدان نبرد و حتی ابزار به‌کارگیری دشمن در این مسیر را به‌خوبی شناسایی کنیم و در مسیر خنثی کردن آن‌ها گام برداریم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حکومت ایران از مدت‌ها پیش به دلیل ممکن نبودن کنترل فضای مجازی، از تاثیر آن بر افکار عمومی نگران است. علی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود در سال ١٤٠٠ درباره آنچه «ولنگاری» فضای مجازی نامید، ابراز نگرانی کرد و بلافاصله پس از آن سخنرانی، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، قول داد که جلو آن را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن زمان، بودجه‌های هنگفتی برای تبلیغ و سانسور در فضای مجازی در نظر گرفته شد؛ بودجه‌هایی که رقم دقیق آن همچنان مبهم است. با این حال تا اینجای کار می‌دانیم که در متن لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آمده است که برای «کمک و حمایت از موسسات فرهنگی و اجتماعی اوج و سراج» بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی به قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله اختصاص می‌یابد. در توضیح ردیف این بودجه برای مشخص شدن سهم هر یک از دو سازمان، از قید «به نسبت مساوی» استفاده شده است.

در واقع بخشی از این بودجه، برای سازمان‌دهی افراد و گروه‌ها برای حضور در فضای مجازی صرف می‌شود؛ به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران فضای مجازی را میدان نبردی در نظر گرفته است که در آن باید علیه انتقاد‌ها از ارزش‌های خود مقاومت کند.

در همین رابطه، وب‌سایت دفتر ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه نزدیک به حکومت، می‌نویسد: «امروزه شاهدیم هجمه علیه دین اسلام، به ویژه مکتب اهل‌بیت، بسیار زیاد شده است. دشمنان و بدخواهان دین گاهی با انواع جسارت‌ها و توهین‌ها و گاهی با شبهه‌افکنی و برخی اوقات نیز با فحاشی در فضای مجازی و سایت‌ها به مقدسات اهانت و علیه دین و مکتب ما فعالیت می‌کنند.»

در بخشی دیگر از مقاله، با اشاره به پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام آمده است: «با توجه به شبهه‌افکنی دشمنان و معاندان در فضای مجازی، پاسخگویی به این شبهات از سوی علما و فضلای حوزه ضروری است. بر این اساس، خطاب به مسئولان حوزه می‌گوییم که باید پاسخ به شبهات مطرح‌شده را در یک اتاق فکر به صورت دقیق استخراج کنید و در اختیار جامعه قرار دهید.»

در این شرایط، به نظر می‌رسد که نگرانی‌های ایدئولوژیک و همچنین انگیزه‌های مالی باعث شده است تا گروه‌های نزدیک به حکومت تلاش کنند با حضور در فضای مجازی، به هر نحو که شده، روند ارتباط در فضای مجازی را مختل کنند؛ خصوصا که این روزها طرح «صیانت از فضای مجازی» با انگیزه ایجاد محدودیت در آن در دست بررسی است.