قیمت ماکارونی دو برابر و قیمت آرد چهار برابر می‌شود

پیش از این اعلام شده بود که نان در سال ۱۴۰۱ گران نمی‌شود

با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود نان در سال ۱۴۰۱ گران نمی‌شود، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی اعلام کرد که افزایش قیمت گندم، قیمت ماکارونی را تا دو برابر و قیمت نان را تا چهار برابر افزایش خواهد داد.

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران روز چهارشنبه از قیمت ۱۲ هزار تومانی هر کیلو گندم برای اصناف و صنایع وابسته خبر داد. به گزارش ایسنا، علیقلی ایمانی با بیان اینکه قیمت فروش گندم به صنف و صنعت در شورای قیمت‌گذاری تعیین و مصوب شد، گفت: «اگر صنایع گندم را مستقیم از کشاورز خریداری کنند، قیمت گندم برای آن‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان که همان قیمت خرید تضمینی است، خواهد بود. قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که هزار تومان هم به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است.»

پیش از او، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران نیز گفته بود: «در برخی سال‌ها، قیمت گندم ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشت، اما نرخ نان به سبب حمایت از مصرف‌کننده هیچ گاه متاثر از این موضوع نبود.»

با این‌ حال روزنامه همشهری در گزارشی به این موضوع پرداخت که نرخ تعیین‌شده برای گندم، قیمت هر کیلو آرد برای صنایع و اصناف مصرف‌کننده این محصول را تا کیلویی ۱۶ هزار تومان افزایش می‌دهد؛ رقمی که به‌ گفته کارشناسان، قیمت ماکارونی را تا دو برابر و قیمت نان را تا چهار برابر افزایش خواهد داد.

در سال ۱۴۰۱، خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان برای دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد و این افزایش دو برابری قیمت اگرچه به سود کشاورزان است، به‌طور قطع با رشد هزینه تولید محصولات وابسته به آرد همراه خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، در پی افزایش نرخ فروش گندم دولتی به صنف و صنعت از کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲هزار تومان، قیمت آرد نیز روند صعودی گرفته و به کیلویی ۱۶هزار تومان رسیده است. محمدرضا مرتضوی با اشاره به تبعات افزایش نرخ گندم بر بهای ماکارونی گفت: «اگر ماکارونی کیلویی ۱۲ هزار تومان باشد، با تغییر نرخ گندم، قیمت آن به کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌رسد.»

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران هم در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه قیمت آرد اصناف هنوز مشخص نشده است، گفت: «با قیمت جدید گندم، برآورد‌ها نشان می‌دهد که قیمت آرد با گندم ۱۱ هزار تومانی کمتر از ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان نیست. این رقم‌ها هزینه تولید نان را تا چهار برابر بالا خواهد برد؛ به‌طور مثال، به دلیل افزایش نرخ آرد، فقط به قیمت نان لواش یک هزار و ۶۰۰ تومان اضافه خواهد شد.»

این در حالی‌ است که عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در دی ماه ۱۴۰۰ وعده داد که قیمت نان در بودجه ۱۴۰۱ زیاد نمی‌شود.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ گفته بود: «دارو و نان حلقه آخر تخصیص ارز ترجیحی‌اند. طرحی برای خرید نان با کارت مخصوص در دست بررسی است. بر اساس این طرح، اگر قرار باشد تخصیص ارز برای نان ادامه پیدا کند، به این صورت خواهد بود که با کارتی که در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، به خرید نان اقدام می‌کنند.» 

افزایش قیمت ماکارونی و قیمت نان در حالی اعلام می‌شود که نرخ برنج نیز در شش ماه گذشته دو برابر شده است.