درخواست کمک مدافعان ماریوپل؛ اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره

بنابر اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از آغاز حمله روسیه تاکنون، بیش از پنج‌میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند

درحالی‌که نزدیک به دوماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، ضرب‌الاجل دوباره مسکو به نیروهای اوکراینی باقی‌مانده در بندر ماریوپل نیز به‌پایان رسید، اما این نیروها همچنان تسلیم نشدند و به مقاومت خود ادامه می‌دهند. هم‌زمان، سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد پناهجویان اوکراینی از مرز پنج میلیون‌نفر فراتر رفته است.   

ازسوی دیگر، اولگ تینکوف، الیگارش روسی، نیز با انتقاد علنی از حمله نظامی روسیه به اوکراین، در حساب اینستاگرام خود، «جنگ جنون‌آمیز» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را محکوم کرد. او همچنین مدعی شد که ۹۰درصد مردم روسیه با تهاجم به اوکراین مخالف‌اند. 

پایان ضرب‌الاجل مسکو؛ درخواست کمک نیروهای اوکراینی مستقر در ماریوپل

ضرب‌الاجل جدید مسکو برای تسلیم‌شدن نیروهای اوکراینی درحال مقاومت در بندر محاصره‌شده ماریوپل، ساعت دو بعدازظهر چهارشنبه، ۳۱ فروردین، به‌وقت محلی پایان یافت، اما نیروهای اوکراینی همچنان حاضر به تسلیم نشدند. 

هم‌زمان، فرمانده یگانی که هنوز در ماریوپل درحال مقاومت است، با انتشار ویدیویی اعلام کرد که نیروهایش تنها می‌توانند چند روز یا چند ساعت دیگر دوام بیاورند و از رهبران جهان، کمک خواست. 

سرگرد سرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ دریایی اوکراین که هنوز از شهر محاصره‌شده ماریوپل دفاع می‌کنند، در این ویدیو که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که نسبت تعداد سربازان روسیه به آن‌ها، ده به یک است و برای خارج‌کردن سربازان، مجروحان و غیرنظامیان از آن شهر، درخواست کمک کرد.

شورای شهر ماریوپل پیش‌تر اعلام کرده بود که دست‌کم یک‌هزار غیرنظامی هنوز در پناهگاه‌های زیرزمینی کارخانه عظیم فولاد «آزووستال» پنهان شده‌اند. این فرمانده نظامی نیز گفت که صدها غیرنظامی درکنار نیروهای نظامی در این کارخانه پناه گرفته‌اند و خواستار انتقال همگی آن‌ها به یک مکان امن در کشوری ثالث شد. 

او روزهای گذشته نیز در نامه‌ای به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، درخواست کمک کرده و نوشته بود: «اینجا چیزی شبیه جهنم است، اما روی زمین... زمان کمک است، اما نه فقط با دعا. زندگی ما را از دست شیطان نجات دهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین، روز چهارشنبه، روسیه را به بمباران سنگین کارخانه فولاد «آزووستال» و همچنین بیمارستانی که بیش از ۳۰۰ سرباز مجروح و افراد غیرنظامی را در شهر محاصره‌شده ماریوپل پناه داده بود، متهم کرد.

نیروهای روس از آغاز حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، با محاصره بندر ماریوپل و بمباران‌های مکرر، تلاش کرده‌اند تا کنترل کامل این شهر در جنوب‌شرقی اوکراین را به‌دست گیرند. ماریوپل قلمرو تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس را با منطقه کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه کرده است، مرتبط می‌کند و به‌همین‌دلیل، در اختیار گرفتن کنترل آن، یک امتیاز مهم استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که کنترل بیشتر بندری ماریوپل را در اختیار گرفته است.

ازسوی دیگر، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین و از اعضای هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی، اعلام کرد که آن کشور برای «مذاکرات ویژه» و بدون قید و شرط درمورد ماریوپل با روسیه، آماده است.

تشدید درگیری‌ها در منطقه دونباس

درگیری‌ها در شرق اوکراین، ازجمله منطقه دونباس شامل دو استان دونتسک و لوهانسک، جایی‌که نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر در آن‌جا تجمع کرده‌اند، تشدید شده است. فرماندار لوهانسک اعلام کرد که روسیه اکنون ۸۰درصد از این منطقه را تحت کنترل دارد.

گلوله‌باران خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در شمال‌شرقی این کشور نیز همچنان ادامه دارد. 

ارسال تسلیحات بیشتر برای اوکراین

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که آن کشور تسلیحات بیشتری را به اوکراین ارسال می‌کند. این تسلیحات شامل ۱۸ هویتزر (نوعی تجهیزات توپخانه‌ای) است که ایالات متحده درحال حاضر چگونگی استفاده از آن‌ها را به اوکراینی‌ها در خارج از کشور، آموزش می‌دهد. این تسلیحات بخشی‌از بسته تسلیحاتی ۸۰۰میلیون دلاری است که آمریکا از ارسال آن‌ها برای کمک به کی‌یف در برابر تهاجم روسیه به شرق اوکراین خبر داده بود.

به گفته این مقام آمریکایی، ایالات متحده و متحدانش همچنین قطعات یدکی هواپیما برای اوکراین فراهم کرده‌اند که به اوکراینی‌ها امکان تعمیر و عملیاتی‌کردن بیش از ۲۰ هواپیمای جنگی را در سه هفته گذشته داده است.

تعداد پناهجویان اوکراینی از پنج‌میلیون نفر فراتر رفت

بنابر اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در حدود دوماهی که از آغاز حمله روسیه به اوکراین گذشته است، تاکنون بیش از پنج‌میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند. اکثریت این افراد -نزدیک‌به سه‌میلیون نفر- به لهستان رفته‌اند و پس‌از آن، دیگر کشورهای اروپای شرقی مانند رومانی و مجارستان، از مقاصد اصلی پناهجویان اوکراینی بوده است.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد پناهجویان اوکراینی که از آن کشور خارج شده‌اند، به پنج‌میلیون و ۳۰هزار نفر رسیده است و بیش‌از نیمی از آن‌ها کودک‌اند.

بنابر اعلام این نهاد بین‌المللی، به‌طور کلی، بیش‌از ۱۰ میلیون اوکراینی در اثر جنگ آواره شده‌اند. 

محرومیت تنیس‌بازان روسیه و بلاروس از حضور در رقابت‌های ویمبلدون

هم‌زمان، در واکنش به ادامه تجاوز روسیه به اوکراین و حمایت بلاروس از این حمله، تنیس‌بازان روسیه و بلاروس از حضور در رقابت‌های تنیس ویمبلدون در سال جاری محروم شدند. از میان این ورزشکاران می‌توان به دنیل مدودف، مرد شماره ۲ تنیس جهان از روسیه و آرینا سابالنکا از بلاروس، نفر شماره ۴ تنیس زنان جهان، اشاره کرد. به این‌ترتیب، رقابت‌های ویمبلدون که در بریتانیا برگزار می‌شود و یکی‌از مهم‌ترین رقابت‌های جهانی ورزش تنیس محسوب می‌شود، یکی از نخستین رویدادهای تنیس از زمان حمله روسیه به اوکراین خواهد بود که حضور ورزشکاران این دو کشور را تعلیق کرده است.

بیشتر از جهان