اعلام جرم دادگاه آمریکا علیه آرین طاهرزاده و حیدر علی

هیئت منصفه این دو مرد را که پیش از این بازداشت شده بودند، به جعل هویت متهم کرد

طاهرزاده به یکی از ماموران سرویس مخفی پیشنهاد داده بود یک تفنگ دو هزار دلاری برایش بخرد - توییتر AllisonPapson

اعضای هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا علیه آرین طاهرزاده و حیدر علی اعلام جرم کردند و آن‌ها را برای امنیت آمریکا خطری بالقوه دانستند.

این دو نفر پیش‌تر، با اتهام جعل هویت ماموران فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و ارائه هدایای گرانقیمت و آپارتمان‌های رایگان به افسران سرویس مخفی آمریکا در واشنگتن بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان‌های این پرونده اعلام کردند که این دو فرد از طریق جعل هویت تلاش داشتند افسران سرویس مخفی را فریب دهند تا بتوانند به آن‌ها و از جمله به یکی از ماموران محافظ بانوی اول آمریکا، نزدیک شوند.

در جریان بازرسی از خانه مجلل این دو متهم، انواع دستبند و تجهیزات پلیس، سلاح گرم و مهمات آن، پهپاد، بی‌سیم و شیوه‌نامه‌های آموزشی پلیس کشف شد. به گفته دادستان، این دو مرد یک تلسکوپ قوی نیز داشتند و اف‌بی‌آی شواهدی پیدا کرد که نشان می‌داد آن‌ها ممکن است دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های نظارتی کار گذاشته باشند.

این دو متهم در ساختمان محل زندگی افسران پلیس، مقام‌های دفاعی و کارکنان کنگره آمریکا اقامت داشتند و یک مجموعه حاوی اطلاعاتی مربوط به همه ساکنان در آپارتمان محل زندگی این افراد پیدا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دادستان‌های این پرونده، آرین طاهرزاده و حیدر علی به‌دروغ ادعا کرده‌اند که برای وزارت امنیت داخلی آمریکا کار می‌کنند. طاهرزاده متهم است که به افسران و ماموران سرویس مخفی اقامت رایگان در آپارتمان‌ها از جمله پنت‌هاوسی با اجاره سالانه بیش از ۴۰ هزار دلار، به همراه پهپاد، تلویزیون، جعبه اسلحه و سایر ابزار پلیسی ارائه کرده است. بنا بر اسناد موجود، فقط در یک مورد، طاهرزاده به یکی از ماموران سرویس مخفی که وظیفه حفاظت از بانوی اول آمریکا را بر عهده دارد، پیشنهاد داده بود یک تفنگ دو هزار دلاری برایش بخرد.

میشل پترسون، وکیل آرین طاهرزاده، در این زمینه به دادگاه گفت که هدف او از پیشکش کردن آپارتمان‌های مجلل و هدایای گرانقیمت به ماموران رشوه نبوده و او صرفا قصد داشته است دوستی ایجاد کند. او گفت که موکلش جعل عنوان هم نکرده و قبلا در واشنگتن به عنوان یک افسر پلیس ویژه غیرمسلح -نگهبان خصوصی برای محافظت از مردم یا اموال آن‌ها- و همچنین کارآگاه خصوصی بودن مجوز گرفته است.

وکیل حیدر علی نیز ادعا کرد که موکلش نمی‌دانسته که طاهرزاده در مورد ارتباط با سرویس‌های امنیت داخلی دروغ می‌گوید و باور داشته است که او با دولت کار می‌کند.

آرین طاهرزاده ۴۰ ساله و حیدر علی ۳۶ ساله که در حال حاضر در حبس خانگی‌‌اند، در ابتدای بازداشت به ماموران پلیس گفته بودند که از افسران وزارت امنیت داخلی و در حال تحقیق برای کشف یک باند و حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره‌اند.

به گزارش سی‌بی‌اس، یکی از همسایه‌های این دو نفر که در هیچ سرویس امنیتی عضو نیست، گفت که طاهرزاده با نشان دادن اسلحه و نشان وزارت امنیت داخلی به او ثابت کرد مامور اچ‌اس‌آی (وزارت امنیت داخلی) است.

در تحقیقات پلیس اف‌بی‌آی هنوز مشخص نشده که علت این اقدام‌ها چه بوده است. سرویس مخفی ایالات متحده هم بدون ذکر جزئیات، تنها اعلام کرد در حال بررسی موضوع است و تمامی کارکنان درگیر در این موضوع در مرخصی‌اند و دسترسی آنان به امکانات، تجهیزات و سیستم‌های سرویس مخفی محدود شده است.

به گفته یک مقام قضایی، پلیس در جریان تفتیش اقامتگاه حیدر علی یک پاسپورت آمریکایی به نام او و چند ویزای پاکستان و ایران کشف کرد. این ویزاها در تابستان ۲۰۱۹ و نیمه نخست سال ۲۰۲۰ صادر شده بودند و داده‌های اداره مهاجرت آمریکا هم نشان می‌دهد که این متهم در سال ۲۰۱۹ به استانبول و دوحه سفر کرده است.