آزادی موقت آرین طاهرزاده و حیدر علی

قاضی اتهام ارتباط آن‌ها با عوامل وابسته به یک سرویس اطلاعاتی خارجی را نپذیرفت

دادگاه آمریکا به آزادی به قید کفالت آرین طاهرزاده و حیدرعلی، دو متهمی که خود را مامور فدرال آمریکا جا زده بودند، حکم داد-  توییتر AllisonPapson@

دادگاه آمریکا به آزادی به قید کفالت آرین طاهرزاده و حیدرعلی، دو متهمی که خود را مامور فدرال آمریکا جا زده بودند، حکم داد. به گزارش سی‌ان‌ان، این دو متهم به جعل هویت ماموران فدرال به‌زودی از زندان آزاد خواهند شد.

قاضی فدرال روز سه‌شنبه، پس از سه روز جلسه طولانی که به بحث میان دادستان‌ها و وکلای مدافع درباره عامل یک دولت متخاصم بودن این افراد گذشت، چنین حکمی را صادر کرد.

قاضی مایکل هاروی معتقد است در استدلال‌های وزارت دادگستری برای اثبات ارتباط این فرد با کشورهای دیگر «غلو» شده و استانداردهای قانونی لازم برای نگه داشتن آرین طاهرزاده و حیدرعلی در زندان هم رعایت نشده است؛ در نتیجه، هر دو از زندان آزاد می‌شود و به حبس خانگی می‌روند. آن‌ها اجازه نخواهند داشت به فرودگاه‌ها یا سفارتخانه‌های خارجی بروند یا با هیچ‌یک از ماموران فدرال که گفته می‌شود فریبشان داده‌اند، صحبت کنند.

قاضی ادعاهای نماینده دولت فدرال مبنی بر خطرناک بودن این افراد و همچنین ارتباط آن‌ها با عوامل وابسته به یک سرویس اطلاعاتی خارجی را نپذیرفت و مدارک دولت در مورد اثبات این ادعاها را کافی ندانست و گفت: «دولت نتوانست اثبات کند که آیا اطلاعات امنیتی یا حساس دیگری به خطر افتاده یا این اتفاق هدف آینده متهمان بوده است و آن‌ها در این مرحله تنها به ماموران هدیه داده بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی هاروی برعکس دولت فدرال، معتقد است این دو نفر تنها به دلیل علاقه‌ شخصی چنین کاری کرده‌اند: «شواهد نشان می‌دهد که جعل هویت متهمان به عنوان افسران فدرال، همان‌طور که آقای علی گفت، فقط به این دلیل بوده است که می‌خواستند احساس کنند در سطح ماموران فدرال‌ واقعی‌اند.»

دادستان‌ها استدلال کردند که هر دو این افراد به دلیل انبار کردن اسلحه‌ که در محل اقامت خود در واشنگتن دی‌سی، برای جامعه خطر ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین گفتند که طاهرزاده شواهدی را از حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی حذف کرده که ممکن است تلاشی برای ممانعت از تحقیقات باشد.

پیش از این گمانه‌زنی مطرح شد که حیدر علی احتمالا با سرویس امنیتی پاکستان در ارتباط است. اما قاضی دادگاه معتقد بود همان‌طور که خود علی می‌گوید، او شهروند آمریکا است و کارت شهروندی پاکستان را هم تنها برای سفر به کشور محل تولدش، پاکستان، بدون نیاز به ویزا، به همراه دارد. سفارت پاکستان در واشنگتن هم این ادعاها را رد کرد.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که آرین طاهرزاده ۴۰ ساله و حیدر علی ۳۶ ساله از فوریه ۲۰۲۰، با جعل عنوان، خود را افسر و کارمند دولت ایالات متحده آمریکا و همچنین افسران سازمان‌های فدرال اجرای قانون آمریکا معرفی کرده‌اند. طاهرزاده به چند نفر از اعضای سرویس مخفی و یک عضو وزارت امنیت داخلی آمریکا رشوه‌هایی از قبیل اقامت در آپارتمان بدون پرداخت اجاره، گوشی آی‌فون، سیستم‌های نظارتی، هلی‌شات و تلویزیون داده بود.

بیشتر از جهان