آیا سرویس اطلاعاتی پاکستان با استفاده از یک ایرانی‌تبار قصد نفوذ در کاخ سفید را داشت؟

ماجرای بازداشت حیدر علی پاکستانی و آرین طاهرزاده ایرانی‌تبار به ظن جاسوسی و کلاهبرداری

حیدر علی پاکستانی تبار (سمت چپ) و آرین طاهرزاده (سمت راست) سال‌ها خود را ماموران امنیتی و پلیس جا زده بودند- تصاویر از Facebook

نیروهای اف‌بی‌آی روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، بعدازظهر به وقت واشنگتن دی‌سی، به یکی از آپارتمان‌های گران‌قیمت واشنگتن دی‌سی رفتند و دو نفر را به ظن کلاهبرداری و تلاش برای جاسوسی و اقدام‌های خرابکارانه در کاخ سفید دستگیر کردند. این افراد حیدر شِر علی ۳۶ ساله پاکستانی‌تبار و آرین یوجین طاهرزاده ۴۰ ساله ایرانی‌تبار بودند.

دو فرد بازداشت‌شده سال‌ها خود را ماموران امنیتی و پلیس جا زده بودند و با استفاده از اسامی و عناوین ساختگی، سعی داشتند به مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از جمله محافظان جیل بایدن، بانوی اول و همسر جو بایدن، نزدیک شوند. در این راستا، آن‌ها پنت‌هاوسی در ساختمان محل سکونت شماری از ماموران امنیتی و اطلاعاتی در واشنگتن دی‌سی اجاره کردند و از طریق برقراری رابطه دوستانه، سعی در نزدیک شدن و نفوذ به حلقه امنیتی محافظان همسر رئیس‌جمهوری آمریکا داشتند.

طاهرزاده برای نفوذ و برقراری رابطه دوستانه با اهداف خود از جمله اعضای سرویس مخفی و همچنین وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا، مبالغ بسیار زیادی هزینه کرد. از این میان، می‌توان به پرداخت اجاره آپارتمان‌های لوکس (ماهانه ۴۰۲۰ دلار)، خریداری گوشی‌های آیفون، کوآد کوپتر، تلویزیون‌های گران‌قیمت، مسلسل و ابزار جاسوسی و همچنین اجازه استفاده قربانیان از خودروهایی که آن‌ها را متعلق به سازمان‌های دولتی آمریکا معرفی می‌کرد، اشاره کرد. 

پس از ماه‌ها فریب، سرانجام در ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، یک بازرس اداره پست ایالات متحده آمریکا حین بازدید از محل اقامت آرین طاهرزاده و حیدر علی، به آن‌ها مشکوک شد و اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال) را از فعالیت‌های شک‌برانگیز و ادعاهای ساختگی آن دو مبنی بر همکاری با سرویس اطلاعات مخفی کشور مطلع کرد، امری که در نهایت به دستگیری هر دو آن‌ها در بعد‌از‌ظهر چهارشنبه منجر شد.

یکی از دو مظنون پیش از بازداشت تلاش کرد اطلاعات و تصاویر موجود در صفحه فیسبوکش را پاک کند، در حالی که فرد دیگر که به نظر می‌رسد آرین طاهرزاده باشد، در بازجویی ادعا کرده است با سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی‌اِس‌آی) همکاری داشته است. ماموران فدرال در بررسی محل اقامت دو فرد بازداشت‌شده، پاسپورت آن‌ها را ضبط کردند که ویزای ایرانی داشت، امری که نشان می‌دهد آرین طاهرزاده پیش از بازداشت به ایران سفر کرده است.

نمونه‌هایی از استفاده آرین طاهرزاده از تصاویر جعلی و آرشیوی برای فریب قربانیان- FBI
 

آرین طاهرزاده، کلاهبرداری سابقه‌دار یا جاسوس وزارت اطلاعات؟

آرین طاهرزاده ۴۰ ساله اولین فرزند از پدری ایرانی و مادری آمریکایی است. اطلاعات موجود در فضای مجازی نشان می‌دهد او ۵۰ پرونده کوچک و بزرگ قضایی داشته است، امری که حکایت از سوابق طولانی او در کلاهبرداری پیش از بازداشت دارد. برادر کوچک او نیز ۱۲ پرونده در دستگاه قضایی آمریکا دارد که موارد مربوط به نقض قوانین راهنمایی و رانندگی را شامل می‌شود. پدر ایرانی‌تبار آن‌ها نیز دو پرونده قضایی مختومه دارد که احتمال دارد مربوط به جرائم مربوط به نقض قوانین راهنمایی و رانندگی باشد.

اطلاعات موجود در فضای مجازی نشان می‌دهد آرین طاهرزاده با نام مستعار «یوجین آری»، دست‌کم از سال ۱۳۹۶ وانمود کرده است که با سازمان‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا همکاری دارد. او از این طریق در فضای مجازی دوستان زیادی در میان افسران فعال در ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی پیدا کرده است.

اطلاعات زیادی از حیدر شر علی موجود نیست. به نظر می‌رسد پیش از بازداشت، بخش زیادی از اطلاعات از جمله عکس‌هایش با اعضای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را از صفحه فیسبوکش پاک کرده است. فقط چهار تصویر از صفحه فیسبوک او به‌طور عمومی باقی مانده است. یکی از آن‌ها آواتار او، دیگری تصویر اصلی صفحه و دو تصویر دیگر نشان سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا است، که به نظر می‌رسد در راستای تظاهر به خدمت در این نیروی نظامی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بررسی صفحات آرین طاهرزاده در رسانه‌های اجتماعی، غیر از تلاش او برای تظاهر به عضویت در ارگان‌های امنیتی و همچنین، وفاداری به ارگان‌های نظامی و امنیتی این کشور، نمی‌توان اطلاعاتی پیدا کرد. در این راستا، نگارنده صفحات مجازی اعضای خانواده او را نیز بررسی کرد و دریافت که تفکرات آن‌ها نه در راستای ایدئولوژی حاکم بر ایران بلکه در تضاد با آن بوده است. بنابراین، احتمال رادیکالیزه شدن و جذب آرین طاهرزاده با انگیزه‌های عقیدتی و سیاسی به ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی مردود است.

بی شک در صورت اثبات همکاری آرین طاهرزاده با سرویس اطلاعاتی پاکستان، انگیزه اصلی او نه عقیدتی و سیاسی بلکه مالی بوده است، امری که ممکن است سبب شده باشد سرویس اطلاعاتی استخدام‌کننده او و حیدر علی (رابط احتمالی او) مبلغ قابل‌توجهی بابت فعالیت‌های آن دو در راستای نفوذ میان جامعه امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا دریافت کرده باشد.

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، آرین طاهرزاده و حیدر علی ده‌ها هزار دلار برای اجاره واحدهای آپارتمانی لوکس، خرید گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های بزرگ گران‌قیمت، پهپاد، ابزار جاسوسی و شنود و همچنین، تسلیحات شامل مسلسل‌های اِی‌آر-۱۵ به‌منظور فریب ماموریت ماموران سرویس مخفی و همچنین وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هزینه کرده‌اند. تامین چنین مبالغ بالایی به‌طور قطع نمی‌تواند برای باندهای تبهکار در ایالات متحده ممکن باشد و بیش از پیش احتمال همکاری آن‌ها با یک سازمان اطلاعاتی را تقویت می‌کند.

جاسوسی در جامعه امنیتی و نظامی ایالات متحده آمریکا

بر اساس نتایج تحقیقات و شهادت‌نامه تیمی از اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا به ریاست مامور ویژه، دیوید الیاس، که وظیفه تحقیق درباره حیدر علی و آرین طاهرزاده را بر عهده داشته است، آرین طاهرزاده و حیدرعلی از اواسط بهمن ۱۳۹۸ خود را عضو وزارت امنیت داخلی آمریکا و دیگر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور معرفی کرده‌اند. آن‌ها برای فریب قربانیان، اقدام به تهیه اسلحه‌های کمری، مسلسل، جلیقه‌های ضد‌گلوله با نشان ارگان‌های امنیتی آمریکا و دیگر اقلام کرده‌اند.

طاهرزاده و علی در مدت فعالیت‌های بزهکارانه‌شان، با استفاده از عناوین جعلی و تظاهر به عضویت در اداره امنیت داخلی، سعی در فریب و نزدیکی به افراد این ارگان‌های امنیتی و قضایی داشته‌اند. در این راستا، طاهرزاده آپارتمان‌های لوکس، گوشی‌های آیفون، تلویزیون و سایر اقلام گران‌قیمت را به قربانیان مجانی واگذار کرده یا پیشنهاد داده است.

آن‌ها در مدت فعالیت‌های غیرقانونی‌شان، فردی را تحت عنوان جعلی همکاری با اداره امنیت داخلی آمریکا استخدام کرده و مقاومت فرد مورد‌نظر به درد را از طریق شلیک به او با اسلحه ایرسافت (بادی) ارزیابی کرده بودند. آن از فرد مورد‌نظر برای جاسوسی از اعضای ارگان‌های نظامی و امنیتی استفاده کرده‌اند.

طاهرزاده و حیدر در جریان فریب برخی قربانیان، ادعا کردند که آن‌ها مامور مخفی پلیس‌اند و وظیفه بررسی و تحقیق درباره باندهای تبهکار را بر عهده داشتند. آن‌ها همچنین ادعا کردند که اعضای نیروی ویژه پلیس‌اند و مسئولیت بررسی واقعه یورش طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، به کاخ کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را بر عهده دارند.

او به‌منظور فریب قربانیانش همچنین تصاویری از خودش در آپارتمان محل اقامتش کنار جعبه‌های مهمات و تسلیحات و همچنین با جلیقه‌ها و لباس‌های محافظ پلیس برای آن‌ها می‌فرستاد. علاوه بر این، تصاویر آرشیوی موجود در فضای مجازی از کلاس‌ها و سمینارهای ارگان‌های امنیتی را به‌عنوان تصاویر خودش در حال خدمت ارسال می‌کرد.

تصاویری از آرین طاهرزاده با لباس و تجهیزات پلیس که برای فریب قربانیان خود تهیه می کرد- FBI
 

طاهرزاده و علی در این مدت موفق شدند اعتماد چند نیروی امنیتی و برخی اعضای اداره تحقیقات فدرال و همچنین سازمان امنیت داخلی آمریکا را جلب کنند. آن‌ها همچنین در تلاش برای جلب اعتماد دست‌کم یکی از محافظان جیل بایدن، همسر جو بایدن، بودند. آن‌ها یک نفر را به این منظور استخدام کرده بودند و برای جاسوسی از او بهره بردند. در نتیجه اقدام‌های آن‌ها، چهار نفر از اعضای اداره تحقیقات فدرال و سازمان امنیت داخلی آمریکا به‌علت همکاری با این دو و دریافت هدایای گران‌قیمت از آن‌ها از کار معلق شده‌اند.

نخستین جلسه دادگاه آرین طاهرزاده و حیدر علی به‌زودی برگزار خواهد شد. هم‌زمان تحقیقات اف‌بی‌ای در رابطه با احتمال همکاری آن‌ها با سرویس اطلاعاتی پاکستان ادامه دارد. هر یک از آن‌ها به‌علت جعل عنوان دست‌کم به سه سال زندان محکوم خواهند شد. در صورت اثبات همکاری آن‌ها با سرویس اطلاعاتی پاکستان، دادگاه جنایی به‌طور قطع حکم سنگین‌تری برای آن‌ها صادر خواهد کرد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه