امام جمعه قم: کلانتری‌های ویژه زنان در ایران ایجاد شود

نخستین کلانتری ویژه زنان در سال ۱۳۸۲ و در شهر مشهد افتتاح شد

از افسرهای پلیس زن در برخی ماموریت‌هایی که به لحاظ شرعی مجاز باشد، استفاده می‌شود -- ایرنا

محمد سعیدی، امام جمعه قم، خواستار راه‌اندازی کلانتری ویژه زنان در تمام نقاط ایران شد.

سعیدی، روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱، در دیداری که در حرم امام هشتم شیعیان با رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ناجا داشت، ضمن «تمجید» از فعالیت کلانتری ویژه زنان در مشهد گفت:«این قبیل کلانتری‌ها باید در سطح کشور راه‌اندازی شوند.»

در حال حاضر مشهد تنها شهر ایران است که کلانتری ویژه زنان دارد.

پیش‌تر نیز انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده در دولت ابراهیم رئیسی، در آبان ماه سال ۱۴۰۰، ضمن بازدید از کلانتری ۳۴ زنان مشهد گفته بود:«ساختار حضور زنان در کلانتری‌ها نیازمند بازنگری است و نیروی انسانی بیشتری [باید] در حوزه کلانتری زنان جذب و ساختار خاصی برای حضور آنان تعریف شود.»

براساس اعلام مقام‌های پلیس جمهوری اسلامی ایران، ماموریت کلانتری ویژه زنان در مشهد به مواردی مربوط می‌شود که معذوریت‌هایی در اجرای احکام قضایی در خصوص زنان به وسیله مامورهای مرد وجود داشته باشد.

بنابر گفته‌های پلیس، متهم‌ها به‌صورت موقت در این کلانتری نگهداری می‌شوند و ۷۰ درصد جرایم آن‌ها سرقت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین کلانتری ویژه زنان سال ۱۳۸۲، در محدوده آرامگاه امام هشتم شیعیان، راه‌اندازی شد.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی، در اسفند ماه سال ۱۳۸۷، از آمادگی پلیس برای راه‌اندازی شعب ویژه زنان در کلانتری‌ها خبر داده بود.

مهدی معصوم‌بیگی، رئیس پلیس پیشگیری تهران، نیز ابتدای سال ۱۳۸۸ اعلام کرد در این شهر سه کلانتری ویژه زنان راه‌اندازی خواهد شد، که این وعده تا امروز عملی نشده است.

این موضوع از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مسکوت ماند تا اینکه زهرا بنیانیان، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده، بار دیگر از ضرورت راه‌اندازی کلانتری‌های ویژه زنان در ایران سخن به میان آورد.

در ایران پذیرش پلیس زن از سال ۱۳۴۵ به‌صورت درجه‌داری و و از سال ۱۳۴۸ به‌صورت افسری آغاز شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از افسرهای پلیس زن بیشتر در رسته‌های اداری و بازداشتگاه‌های زنان استفاده شد. این روند تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشت تا اینکه براساس مصوبه مجلس، نخستین گروه از زنان در سال ۱۳۷۸ و از طریق کنکور سراسری وارد دانشکده پلیس شدند.

از همان ابتدا قرار شد از افسرهای زن در ماموریت‌هایی استفاده شود که بر اساس احکام اسلامی، انجام‌شان به وسیله ماموران مرد ممکن نباشد.

آزمون رانندگی و صدور گواهینامه برای زنان، مشاوره در کلانتری‌ها، بازرسی زنان در ایستگاه‌های کنترلی، دستگیری زنان، تحقیق و بازجویی از زنان، کنترل اماکن مربوط به زنان و بازرسی زنان در عملیات گشت انتظامی درون و برون‌شهری از مهمترین ماموریت‌های افسرهای زن نیروی انتظامی در ایران است.

پوشش زنان پلیس در ایران لباس نظامی متحدالشکلی است که درجه را بر روی آستین آن نصب می‌کنند و همراه آن مقنعه و چادر نیز می‌پوشند. افسرهای زن مجازند بر اساس تشخیص فرمانده خود، که ممکن است زن یا مرد باشد، در برخی عملیات‌ها از چادر استفاده نکنند و در مکان‌های خاص زنانه نیز لزومی به پوشیدن چادر ندارند.