فایننشال‌تایمز: نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته به حالت عادی برگشته است

همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تاثیری مستقیم بر کاهش نرخ زاد و ولد داشته است

کمک‌های مالی دولت‌ها به شهروندان، نقش موثری در جلوگیری از کاهش جمعیت داشته است -- CHRISTOF STACHE / AFP

به گزارش فایننشال‌تایمز، نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه‌یافته، که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا پایین آمده بود، به میزان پیش از آغاز همه‌گیری برگشته است.

بر اساس مقاله جدید این روزنامه بریتانیایی، در حد فاصل ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ تا نیمه نخست سال ۲۰۲۱، که بازه‌ای ۹ ماهه را در برمی‌گیرد، نرخ زاد و ولد در این گروه از کشورها پایین گزارش شده بود و پایین‌ترین نرخ در این زمینه نیز به ایتالیا تعلق داشت که از سال ۱۸۶۱ تا ۲۰۲۱ بی‌سابقه بوده است.

به گفته مدیر مرکز مطالعات مربوط به حوزه نابرابریِ دانشگاه کالیفرنیا، افراد تحت تاثیر وقوع «مصائب طولانی مدت» دچار احساس شک و عدم قطعیت می‌شوند. به گفته این پژوهش‌گر آمریکایی، بخشی قابل توجه از این احساس عدم قطعیت در مسائل اقتصادی ریشه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از افرادی که در این زمینه با فایننشال‌تایمز مصاحبه کرده‌اند نیز چنین گفته‌اند: «وقتی نمی‌دانید که پرداختی بعدی‌تان چه زمانی و از چه طریقی به دست‌تان خواهد رسید، احتمالا تمایلی نیز نخواهید داشت تا بچه‌ای به دنیا بیاورید.»

با این‌ همه تازه‌ترین آمارهای رسمی منتشر شده در کشورهای توسعه‌یافته از رشد نرخ زاد و ولد حکایت دارد. به عنوان مثال انگلستان و ولز، که در سال ۲۰۲۱ نرخ زاد و ولدشان در مقایسه با دو سال قبل از آن پنج درصد پایین آمده بود، در حال حاضر به اعداد سال ۲۰۱۹ رسیده‌اند. همچنین اعداد مربوط به کشور آلمان نیز نشان می‌دهد که زاد و ولد این کشور در ماه مارس ۲۰۲۱، بالاتر از آمارهای مشابه در همین ماه در بیست سال گذشته این کشور بوده است.

کارولین اشمیت، رئیس دفتر امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در حوزه زاد و ولد و پیری جمعیت، به روزنامه فایننشال‌تایمز می‌گوید:«بالا رفتن نرخ بیکاری، افزایش ناامنی شغلی و کاهش درآمد خانواده‌ها، زوج‌ها را به سوی تعویق در بچه‌دار شدن سوق داد.» به گفته این مقام سازمان ملل متحد، کمک‌های مالی و بسته‌های حمایتی برخی دولت‌ها به شهروندان‌شان کمک موثری در جلوگیری از کاهش نرخ زاد و ولد بوده است.

بیشتر از جهان