عسل وحشی سه میلیون تومانی در بازار

یکی از فروشندگان می‌گوید محصولش را به‌سختی و از ارتفاعات البرز جمع‌آوری کرده است

گران‌ترین قیمت‌ها متعلق به عسل‌هایی است که زنبورهای تولیدکننده آن به‌طور طبیعی از گل‌ها تغذیه کرده‌‌اند - shahdrizanferdos

عسل یکی از محصولاتی است که قیمت ثابتی ندارد و هرچه بیشتر اصل باشد، گران‌تر است؛ با این حال تشخیص اصل یا درجه ۱ بودن عسل کار آسانی نیست. در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم عسل طبیعی در ایران از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. بهای یک کیلو عسل وحشی هم بین ۳۵۰ هزار تا سه میلیون تومان است. اگرچه برخی فروشندگان عمده قیمت‌هایی پایین‌تری را نیز اعلام کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، عمده عسل‌های تولیدی در ایران در دو دسته «کندویی» و «وحشی» قرار می‌گیرند. ترکیب طعم و رنگ عسل نیز به گلی که زنبور از آن تغذیه کرده است، بستگی دارد. شاید بتوان گفت سخت‌ترین مرحله خرید عسل، شناسایی اصل بودن آن است؛ اغلب فروشندگان ادعا می‌کنند عسلی که عرضه می‌کنند، طبیعی و اصل است؛ اگر این ادعا درست باشد، تفاوت قیمت‌های فاحش معنایی ندارد؛ مثلا این‌طور نیست که عسل آویشن در همه جای ایران ۱۵۰ هزار تومان باشد و همان‌طور که گفته شد، قیمت آن گاهی تا ۶۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معمولا گران‌ترین قیمت‌ها متعلق به عسل‌هایی است که زنبورهای تولیدکننده آن به‌طور طبیعی از گل‌ها تغذیه کرده‌‌اند و به آن‌ها شکر داده نشده است. در واقع در نوع بی‌کیفیت‌تر با استفاده از شکر و قند برای تغذیه زنبور، «عسل تقلبی» تولید و به بازار عرضه می‌شود که قیمت‌ آن از عسل اصل به‌مراتب ارزان‌تر است.

همین وضعیت در مورد عسل‌های وحشی هم وجود دارد. عسل وحشی در کندوهای عسل جمع‌آوری نمی‌شود و معمولا آن را از روی سنگ‌ها، سقف غارها، صخره‌ها و شاخه‌های درختان کهنسال جمع‌ می‌کنند و خاصیت دارویی فراوان دارند؛ ولی برخی فروشندگان عسل کندویی را به جای عسل وحشی با قیمت‌های میلیونی می‌فروشند.

این روزها به خصوص در سایت‌های خریدوفروش آنلاین، آگهی‌ فروش عسل وحشی زیاد به چشم می‌خورد. برخی کیلویی ۳۵۰ هزار تومان آگهی شده‌اند و قیمت برخی دیگر بین یک تا سه میلیون تومان است. یکی از این فروشندگان که عسل خود را کیلویی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرده بود، گفت که محصولش را به‌سختی و از ارتفاعات البرز جمع‌آوری کرده است. او تایید کرد که خیلی از فروشندگان عسل‌های کندویی را به عنوان عسل وحشی به خریدار می‌فروشند. این فروشنده گفت که عسل وحشی یا عسل کوهستان خود را با شاخه و به شکل طبیعی برای مشتری ارسال می‌کند تا اطمینانش را جلب کند.

عسل وحشی خاصیت درمانی دارد و گفته می‌شود برای درمان مشکلات گوارشی و کم‌خونی مفید است. همچنین حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین، قند طبیعی و آب‌معدنی است، روده را پاکسازی می‌کند و برای سوخت‌وساز مفید است.

در ایران، بیشتر زنبورهای ریزی که عسل وحشی تولید می‌کنند، در استان‌های خوزستان، فارس، کردستان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شوند. این زنبورها خرطومی بلندتر و قامتی کشیده‌تر دارند و در کوهستان‌ها و میان درختان زندگی می‌کنند. آنچه تشخیص این نوع عسل را دشوار می‌کند، نبود معیار مشخص برای شناخت اصل بودن آن است؛ به خصوص که قیمت بالای آن امکان تقلب در این محصول را افزایش می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد