یارانه معیشتی ماه رمضان، کمتر از قیمت یک کیلو گوشت

دولت سیزدهم مدعی است که به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد یارانه معیشتی پرداخت می‌کند

به دستور ابراهیم رئیسی، به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در ایران «یارانه معیشتی ماه رمضان» پرداخت می‌شود. مبلغ این یارانه اما فقط ۱۵۰ هزار تومان و کمتر از بهای یک کیلو گوشت قرمز است.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان برنامه‌وبودجه، یارانه ویژه ماه رمضان به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان روز جمعه، ۲۶ فروردین، به‌ حساب ۱۱ میلیون سرپرست خانوار در ایران واریز می‌شود. افرادی که این یارانه را دریافت می‌کنند، همان کسانی‌اند که یارانه ویژه ۲۲ بهمن و نوروز را هم گرفتند و با عنوان قشر کم‌درآمد شناخته می‌شوند.

دولت سیزدهم مدعی است که «یارانه کمک‌ معیشتی» به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد را تاکنون در دو مرحله به دهک‌های اول تا چهارم جامعه پرداخت کرده است، اما بررسی قیمت‌ کالاهای اساسی در شرایط فعلی آشکار می‌کند که شهروندان کم‌درآمد با یارانه پرداختی دولت حتی نمی‌توانند یک کیلو گوشت قرمز بخرند. همچنین این مبلغ تنها برای خرید کمتر از دو کیلو برنج ایرانی کفایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان برنامه‌وبودجه، یارانه معیشتی ماه رمضان به مستمری‌بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز پرداخت می‌شود. با وجود تبلیغات وسیع نهادهای دولتی و برخلاف ادعاها در باره حمایت از اقشار فقیر، میزان مستمری افراد تحت‌پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز با هزینه‌های واقعی زندگی نمی‌خواند.

بر اساس مصوبه مجلس، مستمری مددجویان این دو نهاد در سال جاری، ۲۰ درصد افزایش یافت. به‌ این‌ ترتیب مستمری یک‌ نفر ۳۵۰ هزار تومان است و یک خانواده دونفره ۵۰۰ هزار تومان و خانواده سه‌نفره ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این مبالغ در صورتی از فروردین ۱۴۰۰ به مددجویان پرداخت می‌شود که تامین اعتبار شود؛ وگرنه به اردیبهشت‌ موکول خواهد شد.

بیشتر مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد زنان سرپرست خانوار و افراد بیمارند که توان کار کردن ندارند اما مجبورند هزینه‌های زندگی را تامین کنند. مبلغی که جمهوری اسلامی ایران با نام مستمری و کمک‌هزینه معیشتی به این افراد پرداخت می‌کند، هزینه‌های چند روز خوردوخوراک آنان را هم کفاف نمی‌دهد و این افراد برای تامین دیگر هزینه‌ها مثل اجاره خانه، پوشاک، بهداشت و درمان با تنگناهای زیادی مواجه‌اند.

سهم ناچیز مستمری‌بگیران از ثروت کمیته امداد در حالی است که دست‌کم پنج میلیون صندوق صدقه در سراسر ایران کمک‌های مردم به افراد فقیر را جمع‌آوری می‌کنند. حبیب‌الله آسوده، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، زمستان ۱۴۰۰ گفته بود که در مدت ۱۰ ماه، نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان صدقه از صندوق‌ صدقات‌های سراسر ایران جمع‌ شده است.

بیشتر از اقتصاد