ماجرای بازداشت نایب رئیس فدراسیون فوتبال و ارز دیجیتال قلابی

شرکت «بادران گستران» که شهره موسوی نایب رئیس آن است، به دیگر فعالیت‌های خود در زمینه بازاریابی شبکه‌‌ای یا همان شرکت‌های هرمی ادامه می‌دهد

شهره موسوی درگیر پرونده‌های مالی خارج از فوتبال هم بود- تصویر از mowjnews

شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران منتشر شد و حاکی از این بود که شهره موسوی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال، بازداشت شده است. پیش از این در آذرماه سال گذشته هم خبر بازداشت او به‌دست وزارت اطلاعات منتشر شده بود. شهره موسوی، نایب رئیس شرکت «بادران گستران» است که به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه‌‌ای یا همان شرکت‌های هرمی مشغول است.

شهره موسوی همچنین در سمت مدیرعامل تیم فوتبال بادران تهران هم فعالیت می‌کند. موسوی در اسفند ۱۳۹۹ با ۷۰ رای موافق با عنوان نایب‌رئیس سوم بخش زنان فدراسیون فوتبال انتخاب شد. موسوی یکی از معاونان شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال بود که شایعه‌های بسیاری در مورد فساد مالی او و معاونانش در رسانه‌ها منتشر شده بود. هم‌زمان با انتخابات فدراسیون فوتبال شایعه‌هایی نیز در مورد خرید رای به‌وسیله این گروه به راه افتاه بودد. هرچند هنوز علیه عزیزی خادم برای مجموعه تناقض‌های مبهم مالی شکایتی تنظیم نشده است، اما خود او پیش‌‌دستی کرد و ظهر شنبه به علت آنچه «عزل غیرقانونی»‌ از ریاست فدراسیون فوتبال خواند، به کمیته اخلاق شکایت کرد.

ماجرای بازداشت شهره موسوی چه بود؟

شهره موسوی که به علت بازداشت، زمان کمتری نسبت به باقی روسای فدراسیون عزیزی خادم داشت، درگیر پرونده‌های مالی خارج از فوتبال هم بود. شرکت بادران اولین شرکتی است که در ایران مجوز بازاریابی شبکه‌ای گرفت. سیده شهره موسوی و همسرش، فریدون قربانیان مشهدی با ‌عنوان اولین موسسان این شرکت شناخته می‌شوند. فریدون قربانیان در ارتباط با همین پرونده اسفندماه سال گذشته بازداشت شد. این شرکت علاوه بر حواشی معمول شرکت‌های هرمی در ایران با کلاهبرداری و جعل برخی عناوین و استفاده از رمز ارز جعلی اقدام به خارج کردن پول مشتریانش از ایران به بهانه سرمایه‌گذاری در رمز ارزها کرده است.

شرکت بادران در طول سال‌های فعالیتش روش‌های مختلفی را برای پرداخت پول بازاریابان خود امتحان کرده بود. بوست کارت، بادران لایف و پلن بین‌الملل بخشی از فعالیت‌های این شرکت در سال‌های اخیر بود. اما ماجرای اصلی شکایت‌های مال‌باختگان به پروژه معرفی «کینگ مانی» و از دست‌ رفتن سرمایه آن‌ها مربوط می‌شود.

بادران رمزارزی را به اسم «کینگ مانی» به شبکه زیرمجموعه‌اش معرفی کرد تا پورسانت‌های ارزی را از این طریق با شبکه‌اش تسویه کند. این شرکت اعضایش را به خرید این رمز ارز تشویق کرد و وعده داد با خرید این رمزارز می‌توانند درآمدشان را چندین برابر کنند. بادران ابتدا وب‌سایتی برای خرید و تبدیل رمز ارز به بازاریاب‌ها معرفی کرد. در آن سایت کاربران می‌توانستند کینگ‌مانی را به بیت‌کوین تبدیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از بازاریاب‌های این مجموعه به نام محسن گفت: «مهر سال ۹۹ بود که بیت‌کوین رشد کرده بود و من حدود ۱۵۰ میلیون سرمایه خودم را وارد utbyte کردم و ابتدا چهار تا کینگ مانی خریدم و بعدش آن را به بیت‌کوین تبدیل کردم. چون به شرکت اعتماد داشتم، منتظر بودم وقتی قیمت بیت‌کوین بالا رفت سرمایه خودم را خارج کنم. به ناگاه سایت اعلام کرد برداشت بیت‌کوین بسته شده است و تا فروردین همین‌طور بود. قیمت بیت‌کوین تا ۶۴ هزار دلار هم رسیده بود، ولی ما نمی‌توانستیم ارز خود را خارج کنیم.» این فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو ادامه داد: «هفتم یا هشتم فروردین بود که سایت به‌روزرسانی شد و ۳۰ فروردین ما متوجه شدیم بیت‌کوین‌های ما برداشته و تبدیل به کینگ مانی شده است. آن زمان من ۰.۶۷ بیت‌کوین داشتم که به پول آن زمان حدود یک میلیارد تومان می‌شد. هر چه پیگیری کردیم که چرا بیت‌کوین ما به کینگ تبدیل شد کسی پاسخگو نبود. از آنجا بود که شکایت ما آغاز شد.»

در مرحله‌ای که بادران قصد داشت افراد بیشتری را برای خرید این ارز دیجیتال قلابی راضی کند، قیمت این ارز تا بیش از ۲۰ هزار یورو افزایش یافت، اما در نهایت بعد از بسته شدن کیف‌های پول به حدود ۴۰ یورو می‌رسد.

محمد جرجندی در وب‌سایت وب‌آموز طی یادداشتی در مورد نحوه انجام این کلاهبرداری نوشته است که صاحبان بادران با ثبت شرکتی در سوئد توانستند این پول‌ها را از ایران خارج کنند: «برای خرید کینگ مانی باید از سایت utbyte.io بیت‌کوین را به کینگ‌ مانی تبدیل می‌کردند. وب‌سایت utbyte و وب‌سایت کینگ‌ مانی یک سرور دارند که متعلق به شرکت Sweden invest group AB سوئد است.»

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مربوط به شرکت‌های سوئدی، اعضای هیئت‌مدیره این شرکت سوئدی شامل رضا خلیلی، سیده شهره موسوی و فریدون قربانیان مشهدی است. شهره موسوی و فریدون قربانیان از اعضای هیئت‌مدیره بادران و رضا خلیلی، مدیر اتاق بازرگانی ایران و سوئد به کمک اعضای خانواده‌‌شان توانستند با ثبت شرکتی در سوئد پرفکت‌ مانی را به این شکل راه‌اندازی کنند. هرچند پس از شروع شکایت‌ها طی بیانیه‌ای اعلام کردند که «بادران هیچ‌گونه ارتباطی با فروش هیچ‌یک از ارزهای دیجیتال ندارد» و آن را کار عده‌ای سودجو دانستند که قصد خراب کردن نام بادران را داشتند.

مدت‌هاست که این پرونده در جریان است و شرکت بادران کماکان به دیگر فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. شهریور سال گذشته و پیش از اولین بازداشت شهره موسوی‌؛ ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس درباره کینگ‌ مانی گفته بود: «در پی این اتفاق، بسیاری از مردم که خانه خود را فروخته یا از دسترنج خود در کینگ‌ مانی سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، اکنون به مالباختگان این رمزارز تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد یک شرکت شناخته‌شده که در حوزه بازاریابی شبکه فعال است، پشتوانه این رمزارز بوده و اساسا اقبال عموم مردم به کینگ‌ مانی به دلیل حمایت این شرکت بوده است.»

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با مهر اشاره کرد: «بر اساس پیگیری‌ها و بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این رمز ارز به‌طور کلی جعلی است و هیچ پشتوانه‌ای ندارد و تمامی نوسان‌های قیمت آن نیز ساختگی و برای خریدوفروش بیشتر بوده است.»

اما پیش از این طی سال‌های گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی بارها به روش‌های مختلف در برنامه‌های خود به تبلیغ شرکت بادران پرداخته و علاوه بر تبلیغات در بخش آگهی‌های تلویزیون، در برنامه‌های زنده نیز با دعوت از اعضای این شرکت آن را معرفی کرده بود. شبکه بادران طبق آماری که تا سال ۹۵ در وب‌سایت این شرکت اعلام شده بود، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو داشت.