سخنگوی سازمان انرژی اتمی: ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ در محلی امن مشغول به کارند

کمالوندی: تا زمانی که توافقی صورت نگیرد اطلاعات نزد ما می‌ماند و احتمالا حذف می‌شود

ایران ماشین‌های تولید سانتریفیوژ کرج را به مکان نامشخصی در نظنز منتقل کرده است _ ایلنا

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انتقال تجهیزات تولید سانتریفیوژ از تاسیسات کرج به سایت نطنز خبر داد، حالا سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر انتقال ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ از مجتمع تسای کرج، این اقدام را در جهت تامین امنیت فعالیت‌های مربوط به فرآیند تولید سانتریفیوژ در مکانی امن‌‌تر اعلام کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک هفته قبل در آخرین گزارش خود اعلام کرد ایران تمامی تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات هسته‌ای کرج «تسا» به مکان نامشخصی در نظنز منتقل کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفته بود که بیش از شش هفته قبل از آن، ایران مکان دیگری را در اصفهان برای ساخت سانتریفیوژ راه‌اندازی کرده بود.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی با شبکه العالم، ضمن تاکید بر انتقال تجهیزات ساخت سانتریفیوژ از کرج به نطنز، گفت: «به دلیل عملیات تروریستی که علیه مجتمع تسای کرج صورت گرفت مجبور به تشدید تدابیر امنیتی شدیم و بخش مهمی از ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ را به مکان امن‌تری جابه‌جا کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ماه قبل انفجاری در تاسیسات هسته‌ای کرج صورت گرفت که پس از آن مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را عامل این انفجار معرفی کردند. در آن زمان اعلام شد که حمله صورت گرفته مربوط به بخشی بود که ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در تاسیسات اتمی برای غنی‌سازی بالاتر اورانیوم در آنجا وجود داشت. موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل لب در آن زمان با انتشار تصاویری اعلام کرد که در این حمله بخش وسیعی از سقف یکی از ساختمان‌های تاسیسات تسا کرج تخریب شده است. همزمان روزنامه نیویورک‌ تایمز هم به نقل از یک منبع آگاه ایرانی عنوان کرد که به‌نظر می‌رسد این پهپاد از داخل ایران و از مکانی نه چندان دور از ساختمان سازمان انرژی اتمی، برخواسته و به این ساختمان اصابت کرده است.

حالا کمالوندی با اعلام اینکه پس از انتقال ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به اصفهان، این بخش، فعالیت خود در محل امنی که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد را آغاز کرده، عنوان کرده؛ «نخست در زمان انتقال این دستگاه‌ها و همچنین شروع به کار آن‌ها، ما توضیحاتی ارائه دادیم که اقدامات صورت گرفته در چارچوب توافقات است. براین اساس نظارت‌ها وجود دارد اما تا زمانی که توافقی صورت نگیرد اطلاعات نزد ما می‌ماند و احتمالا حذف می‌شود.»

همزمان با انتقال بخشی از ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به نطنز، این سوال از سوی ناظران مطرح شده بود که آیا جمهوری اسلامی به دنبال افزایش حجم تولید سانتریفیوژها است یا خیر. در آن زمان خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات نوشت که کارگاه ساخت سانتریفیوژ اصفهان کمی بزرگتر از واحد مشابه آن در کرج است.