انفجار نظنز کار عوامل داخلی است

مقام‌های ایران نیز هنوز کشوری را به صورت رسمی به عنوان عامل یا پشتیبان این انفجار معرفی نکرده‌اند

انفجار سایت نظنز، پیشرفت هسته ای ایران را به تاخیر انداخت - Handout / AFP

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به احتمال قوی، انفجار سایت هسته‌ای نظنز، کار عوامل داخلی است.

علی ربیعی که در جمع خبرنگاران سخنرانی می‌کرد در رابطه با انفجار سایت هسته‌ای نظنز گفت که وجود خرابکاری در این ماجرا قطعی است. او در ادامه و در پاسخ سوال یک خبرنگار درباره شناسایی و دستگیری عوامل خرابکار گفت که حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد. به گفته وی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنان در حال بررسی ماجرا هستند اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

سوله منفجر شده در سایت نظنز، سال ۹۲ تاسیس شد و قرار بود در آن سانترفیوژهای پیشرفته نصب و راه‌اندازی شود. اما روز ۱۲ تیرماه، انفجاری در آن رخ داد و به ساختمان و سانترفیوژهای داخل آن، آسیب بسیاری وارد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 از همان ابتدا فرضیات متعددی در این رابطه مطرح شد. با این حال به دلیل وجود حصارهای امنیتی، احتمال خرابکاری و همکاری نیروهای داخلی در انفجار به شکل پررنگی مطرح شد.

بللافاصله پس از وقوع انفجار، شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که علت حادثه برای آنها مسجل است، اما بنا به ملاحظات امنیتی، فعلا از بیان جزئیات خودداری می‌کنند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس که با محافل امنیتی نیز نزدیک است در این باره گفت که به دلیل رخنه در بخش حراست و حفاظت این موضوع رخ داده است.

برخی از کارشناسان این انفجار را که با فاصله کمی نسبت به انفجار سایت پارچین و برخی دیگر از آتش‌سوزی‌های زنجیره‌‌ای رخ داد را، برنامه‌ریزی شده دانستند. به نظر می‌رسد این انفجار توانسته تا حد زیادی جلوی سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بگیرد. از این رو در همان زمان، برخی کارشناسان داخل ایران، بر ارتباط عوامل خرابکار با اسرائیل به عنوان دشمن اصلی برنامه هسته‌ای ایران، تاکید می‌کردند. همچنین، احتمالاتی از قبیل حمله هوایی با پهپاد، بمب گذاری و حمله سایبری نیز در میان افکار عمومی مطرح بود.

با این حال برخی از نشریات اسرائیلی و آمریکایی، این اقدام را نوعی هشدار از سوی اسرائیل برای ایران عنوان کردند.

دولت اسرائیل به صورت رسمی اتهام دست داشتن در این انفجار را نپذیرفته است. مقام‌های ایران نیز هنوز کشوری را به صورت رسمی به عنوان عامل یا پشتیبان این انفجار معرفی نکرده‌اند.

بیشتر از