آژانس: ایران سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده در نطنز را فعال کرده است

به گفته رافائل گروسی این سانتریفیوژها از یک تاسیسات دیگر به نطنز منتقل شده‌اند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- CHRISTIAN BRUNA / POOL / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد ایران سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده در بخش جدید تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز را فعال کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رافائل گروسی در یک نشست خبری در وین همچنین به خبرنگاران گفت که این سانتریفیوژهای نسل جدید از یک تاسیسات دیگر به نطنز منتقل شده‌اند.

به گفته او، هر چند استفاده از سانتریفیوژهای IR-2m در تناقض با تعهدات تهران در برجام است، با این حال ظرفیت کلی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در مقایسه با قبل، افزایش نیافته است.

رئیس این نهاد هسته‌ای سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد گفت، ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران پیش از این از حد مقرر در برجام فراتر رفته است.

تهران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده پس از اجرای آن، اعلام کرده بود که در چند گام از تعهدات برجامی خود عبور خواهد کرد.

آژانس در جدیدترین گزارش فصلی خود گفته است ایران همچنان به ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد پایین ادامه می‌دهد و مجموع ذخایر آن به حدود ۱۲ برابر حد مجاز رسیده است.

در این گزارش که چهارشنبه گذشته به شورای حکام ارائه شد، گفته شده ایران زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای نسل جدید را در نطنز نصب کرده، اما هنوز اقدام به تزریق گاز در آنها نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق برجام، ایران مجاز است فقط از سانتریفیوژهای نسل اول خود برای غنی‌سازی در سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد استفاده کند. ذخایر اورانیوم غنی‌شده آن هم نباید از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر برود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند ماه پس از ورود به کاخ سفید و در اردیبهشت ۱۳۹۷ اعلام کرد کشورش با هدف مذاکره برای یک توافق «بهتر» رسما از توافق وین خارج می‌شود.

واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در خاورمیانه روح برجام را نقض کرده و برای رسیدن به یک توافق فراگیرتر باید مذاکره کند.

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر برنامه هسته‌ای خود نیست. جمهوری اسلامی همچنین هرگونه مذاکره بر سر مسائل نظامی، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، را رد کرده است.

تنش میان دو کشور به حدی رسیده که روزنامه نیویورک تایمز اخیرا از قول منابع ناشناس گفته است ترامپ در پی گزینه حمله نظامی بوده است، اما مشاورانش او را از این اقدام برحذر داشته‌اند.

بیشتر از