عربستان، امارات، بحرین و مصر حمله به مسجدالاقصی را محکوم کردند

در پی تهاجم روز جمعه نیروهای اسرائیلی بیش از ۱۵۰ فلسطینی زخمی شدند

«این تشدید تنش‌های سیستماتیک، تهاجم آشکار به مسجدالاقصی و جایگاه آن در قلب امت اسلامی است» - AHMAD GHARABLI / AFP

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با صدور بیانیه‌هایی یورش اسرائیل به مسجدالاقصی را محکوم کردند.

عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای، حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی در بیت‌المقدس و نمازگزاران فلسطینی‌ را محکوم کرد.

به گزارش العربیه، در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: «این تشدید تنش‌های سیستماتیک، تهاجم آشکار به مسجدالاقصی و جایگاه آن در قلب امت اسلامی است.»

پلیس اسرائیل روز جمعه در حالی که هزاران نفر در ماه رمضان برای اقامه نماز در مسجدالاقصی حضور داشتند، به فلسطینی‌ها حمله کرد.

به گفته برخی منابع خبری، در پی این تهاجم، بیش از ۱۵۰ فلسطینی زخمی شدند. به گزارش رویترز، هلال احمر فلسطین در گزارشی اعلام کرد که بیشتر جراحت فلسطینی‌ها ناشی از اصابت گلوله‌های پلاستیکی و ضرب و شتم با باتوم پلیس است.

در سوی مقابل، اسرائیل مدعی است مردانی که پرچم فلسطین و حماس را در دست داشتند، با همراه داشتن سنگ به محوطه آمده بودند و به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی با ابراز تاسف از این اتفاق، از جامعه جهانی خواست که نیروهای اسرائیلی را در قبال حمله‌های مداوم به فلسطینی‌ها، سرزمین و اماکن مقدس آنها پاسخگو بداند. وزارت امور خارجه عربستان همچنین در این بیانیه اعلام کرد که در خاورمیانه به احیای تلاش‌های صلح‌آمیز نیاز است.

در واکنش به این اتفاق، وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای «بر نیاز به خویشتن‌داری تاکید کرد» و خواستار حمایت از نمازگزاران شد. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که مقامات اسرائیلی «باید به حق فلسطینی‌ها برای انجام مناسک مذهبی خود احترام بگذارند و هر گونه اعمالی که حرمت مسجدالاقصی را نقض می‌کند، متوقف کنند.»

همزمان وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای، نیروهای اسرائیلی را تحریک‌کننده احساسات مسلمانان دانست و علاوه بر محکومیت این تهاجم، خواستار پایان دادن به خشونت‌ها از سوی اسرائيل شد.

وزارت امور خارجه مصر نیز با محکوم کردن حمله به نمازگزاران فلسطینی، نسبت به پیامدهای بی‌ثباتی و نداشتن امنیت در منطقه هشدار داد.

نیروهای امنیتی اسرائیل پس از یک سری حملات مرگبار خیابانی در سراسر کشور طی دو هفته گذشته در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند و افزایش خشونت‌ها ترس از درگیری دوباره بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی را تشدید کرده است.

سال گذشته نیز در ماه رمضان، خشونت‌های مشابهی رخ داد و بزرگ‌ترین درگیری در سال‌های اخیر بین حماس و اسرائیل به وجود آمد تا این که درگیری ۱۱ روزه در پی مداخله میانجیگرانی از جمله مصر، اردن و ایالات متحده پایان یافت.

بیشتر از جهان