«ارزان‌‌خری»؛ اجباری که سلامت کارگران را تهدید می‌کند

بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر در ایران از فشار خون رنج می‌برند

افزایش هزینه‌های‌ زندگی باعث کاهش کیفیت و میزان کالری مورد نیاز اعضای خانواده‌های کارگری در ایران شده است. عکس: خبرگزاری مهر

داده‌های آماری وزارت بهداشت می‌گوید ۱۷ درصد کارگران (دو میلیون و ۳۷۰ هزار نفر) روزانه دو وعده میوه می‌خورند، ۱۰ درصد آنها (یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر) هر روز سیگار می‌کشند و «ارزان‌خری» به عامل تهدید سلامت خانواده‌های کارگری در ایران تبدیل شده است.

این داده‌ها که به تازگی مورد توجه سایت «نود اقتصادی» قرار گرفته، نشان می‌دهد ۱۱ درصد کارگران در ایران (یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) نیز دچار مرض قند (دیابت) هستند.

این آمار همچنین می‌گوید پنج میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر (۴۲ درصد) تحرک جسمانی پایینی دارند و بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار (۲۶.۴ درصد) هم از فشار خون رنج می‌برند.

در این گزارش حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر (۲۲.۶ درصد) نیز دارای کلسترول بالا اعلام شده‌اند.

در بخش دیگری از داده‌های وزارت بهداشت آمده که ۴۸ درصد کارگران در ایران «ابزار کار مناسب نداشته‌ و سلامتی آنان در خطر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران دست‌کم ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار کارگر مشمول قانون کار وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها زیر خط فقر هستند و هزینه بهداشت و درمان بخش کوچکی از سبد معیشتی آنها را تشکیل می‌دهد.

مقام‌های کارگری در ایران می‌گویند حقوق و دستمزد فعلی کارگران هزینه‌های معیشت روزمره آنها را پوشش نمی‌دهد و این سطح دستمزد تنها می‌تواند هزینه‌های ۱۰ روز یک خانواده را تامین کند.

نتایج یک تحقیق که سال ۱۳۹۷ منتشر شده هم نشان می‌دهد هزینه معیشت خانواده‌های کارگری در ایران از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته که منجر به کاهش سهم سبد بهداشت در این خانوار‌ها شده است.

این افزایش هزینه‌ها همچنین باعث کاهش کیفیت و میزان کالری مورد نیاز اعضای خانواده‌های کارگری شده که «سوء تغذیه، کاهش وزن و دریافت غذای بی‌کیفیتِ خارج از هرم غذائی» از مهم‌ترین عواقب آن است.

این تحقیق همچنین نشان می‌داد که کاهش ۵۳۱ کیلو کالری دریافتی روزانه از سهم سبد سالم و مغذی در کنار کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید، خانوار کارگری را برای بقا مجبور به «ارزان‌خری» کرده است. 

از «ارزان خری» به عنوان کلید «مرگ خاموش» خانوار‌های کارگری در ایران نیز نام برده می‌شود که عامل بروز بیماری‌هایی هم‌‌چون «فشار خون، قند، چربی، تیروئید، آرتروز، ورم اندام‌های تحتانی، چربی شکمی و نارسائی کبدی» می‌شود.