کشف ستاره‌های عجیبی که به درک بهتر اسرار کهکشان کمک می‌کنند

دانشمندان مدت‌ها تصور می‌کردند که نمونه‌های کوچکتری از ستارگان غول سرخ پیرامون ما وجود داشته باشد

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این ستاره‌های کوچک عجیب‌وغریب چگونه تا این حد کوچک شده‌اند- NASA/JPL-Caltech

دانشمندان [ستارگان] غول سرخ غیرعادی «در ابعاد کوچک» پیدا کرده‌اند - نوع جدیدی از ستاره که می‌تواند برخی از اسرار کهکشان ما را توضیح دهد.

میلیون‌ها [ستاره] غول سرخ در سراسر کهکشان راه شیری پراکنده شده‌اند. آن‌ها تصویری از آینده منظومه شمسی‌ را در اختیار ما می‌گذارند؛ طی چهار میلیارد سال دیگر خورشید ما به یکی از همین اجرام سرد و درخشان که ما را احاطه کرده‌اند، تبدیل می‌شود.

اما دانشمندان مدت‌ها تصور می‌کردند که نمونه‌های کوچکتری نیز از این [ستارگان غول سرخ] پیرامون ما وجود داشته باشد. اکنون دانشمندان توانسته‌اند بالاخره وجود این [نوع ستارگان] را تایید کنند.

یوگاونگ لی از دانشگاه سیدنی نویسنده سرپرست این پژوهش می‌گوید: «این کار مانند پیدا کردن والدو است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

[توضیح مترجم: اشاره به مجموعه «والدو کجاست؟» (?Where's Waldo) که در آن باید «والدو» که یک پسر لاغر و قد بلند است را از بین شخصیت‌های تصویر پیدا کرد.]

«بخت با ما خیلی یار بود که در حدود ۴۰ غول سرخ با اندازه کوچکتر را پیدا کردیم که در دریایی از ستارگان غول سرخ معمولی پنهان شده بودند. غول‌های سرخ ریزنقش‌تر یا ازنظر اندازه از غول‌های سرخ معمولی کوچکترند یا اینکه جرمشان از جرم غول‌های سرخ معمولی کمتر است.»

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این ستاره‌های کوچک عجیب‌وغریب چگونه تا این حد کوچک شده‌اند؛ اما بیشتر این ستارگان در منظومه‌های دوتایی قرار دارند - که در آن دو ستاره با [نیروی] گرانش به یکدیگر وابسته شده‌اند - و در نتیجه، ستارگان کوچک احتمالا بخشی از مواد [ستاره‌ای] خود را از دست داده‌اند.

آقای لی می‌گوید: «در خصوص غول‌های سرخ نسبتا کوچک، ما فکر می‌کنیم که احتمال دارد ستاره همدم وجود داشته باشد.»

[توضیح مترجم: در منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی به ستاره کوچکتر ستاره همدم گفته می‌شود.]

 

© The Independent

بیشتر از علوم