ستاره نوترونی همسایه‌اش را بلعید و باد داغ کیهانی بیرون داد

این کشف می‌تواند به ما کمک کند تا درباره برخی از غیرعادی‌ترین اجرام عالم اطلاعات بیشتری به دست آوریم

این باد داغ را یک دوتایی پرتو اکس با جرم کم (LMXB) ایجاد کرده که شامل یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله است - nasa

دانشمندان باد داغ و قدرتمندی را مشاهده کرده‌اند که یک ستاره نوترونی با بلعیدن [ستاره] مجاورش در سراسر عالم پخش کرده است.

به گفته دانشمندانی که این پدیده را مشاهده کرده‌اند، این کشف می‌تواند به ما کمک کند تا درباره برخی از غیرعادی‌ترین اجرام عالم اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

این باد داغ را یک دوتایی پرتو اکس با جرم کم (LMXB) ایجاد کرده که شامل یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله است. دوتایی‌های پرتو اکس با جرم کم سوخت خود را از طریق شکافتن مواد ستاره مجاور و بلعیدن آن در فرایندی که برافزایش خوانده می‌شود، تامین می‌کنند.

معمولا زمانی که این اتفاق می‌افتد، سیستم‌ها بسیار پرنورتر می‌شوند؛ به طوری که دانشمندان می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. آن‌ها همچنین موادی را نیز به فضا پرتاب و این مواد را با نیروی باد جابه‌جا می‌کنند؛ اما دانشمندان تاکنون فقط گاز «گرم» را مشاهده کرده بودند؛ مطالعه جدید نخستین باری است که دانشمندان گازی «داغ» و «سرد» مشاهده می‌کنند که از سامانه‌ای از این نوع ناشی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین چیزی امکان‌پذیر بود؛ چرا که دانشمندان وقوع چنین فورانی را انتظار داشتند و برای آن آماده می‌شدند. فرصت مشاهده این رویداد با استفاده از مجموعه‌ای از قدرتمندترین تلسکوپ‌های موجود در زمین و فضا زمانی ایجاد شد که سامانه‌ای به نام «سوییفت جی ۱۸۵۸» (Swift J1858) کشف شد و رفتار آن نمونه‌ای نادر [برای مشاهده چنین پدیده‌ای] بود.

نئول کاسترو سگورا، نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه ساوت‌همپتون، می‌گوید: «فوران‌هایی از این دست کمیاب‌اند و هر یک از آن‌ها منحصربه‌فردند.»

«آن‌ها معمولا به‌شدت زیر غبارهای بین‌ستاره‌ای پنهان شده‌اند و این موضوع مشاهده آن‌ها را واقعا دشوار می‌کند.»

«[اما] سوییفت جی ۱۸۵۸ یک مورد خاص بود؛ زیرا به رغم آنکه در سوی دیگر کهکشان ما واقع شده است، [میزان] پنهان شدن آن به حدی کم بود که امکان مطالعه کاملا چند طول موجی را فراهم کرد.»

© The Independent

بیشتر از علوم