واکسن‌های کرونا در گمرک مانده است

ده‌ها محموله واکسن‌ آسترازنکا در گمرک مانده است

چندین محموله واکسن آسترازنکا در انبارهای گمرک فرودگاه مانده است - خبرگزاری برنا

ده‌ها محموله واکسن وارداتی کرونا، به دلیل تشریفات و عدم پی‌گیری‌های اداری، در گمرک ایران مانده و ترخیص نشده است.

خبرگزاری ایسنا، روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین، به نقل از علی سلیمانی، مدیر کل گمرک فرودگاه بین‌المللی تهران، نوشت که این محموله‌های واکسن، به دلیل عدم مکاتبه و عدم پی‌گیری مقام‌های وزارت بهداشت، در گمرک فرودگاه بین‌المللی تهران مانده است. به گفته این مقام دولتی، واکسن‌های وارد شده در حال حاضر در  انبارهای یخچال‌دار این فرودگاه نگه داشته می‌شود.

به گفته این مقام دولتی، طی هفته‌های گذشته، ۲۱ محموله واکسن از بلغارستان، چهار محموله از آلمان و هفت محموله از ژاپن وارد کشور شده است که همگی به دلیل عدم پی‌گیری وزارت بهداشت، در انبارها مانده و توزیع نشده‌اند.

مدیرکل گمرک فرودگاه تهران، درباره روند ترخیص واکسن‌های وارداتی، به «ایسنا» گفت که پیش‌تر مقام‌های گمرک به محض ورود واکسن، آن را از پای‌پرواز و در کم‌ترین زمان ترخیص می‌کردند و به نماینده بهداشت تحویل می‌داد؛ اما اینک وزارت بهداشت هیچ پی‌گیری و مکاتبه‌ای نداشته است. به گفته این مقام دولتی، هر زمان که اولین مکاتبه‌ها و... انجام شود؛ بلافاصله اقدام خواهیم کرد.

پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، دولت ایران، سیاست‌های متفاوتی، برای ساخت واکسن‌های داخلی، یا واردات واکسن‌ از خارج، به کار گرفته است. سیاست‌هایی که در نهایت به قیمت جان هزاران تن از شهروندان ایران انجامید.

در ۱۹ دی ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک موضع‌گیری بسیار جنجال‌برانگیز، ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» به ایران را ممنوع اعلام کرد و در ادامه، با اشاره به پرونده موسوم به «خون‌های آلوده»، گفت که نسبت به فرانسه هم «خوش‌بین» نیست.

با این حال، داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که دست‌کم از نیمه‌های بهمن‌ماه ۱۳۹۹، ورود واکسن‌های خارجی کرونا به ایران، از کشورهای مختلف، آغاز شده است و در تمامی این مدت هم عمده نیاز کشور از طریق واردات واکسن‌ از خارج تامین شده است.

بر پایه گزارش‌های دولتی، تا پایان اسفند ماه سال گذشته، ۱۵۸ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

واکسن‌های «سینو‌فارم»، «آکسفورد-آسترازنکا» و «اسپوتنیک»، از شناخته‌شده‌ترین واکسن‌های خارجی هستند که در دوره همه‌گیری کرونا، به طور رسمی و از طریق گمرک ایران، وارد کشور شدند و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفتند.

خبرگزاری «ایسنا» روز پنج‌شنبه به نقل از مدیرکل گمرک فرودگاه تهران نوشت که واکسن‌هایی که هم‌اینک در گمرک این فرودگاه انبار شده است؛ واکسن «آکسفورد-آسترازنکا» است. واکسنی که بیش از سایر واکسن‌ها، برایش تقاضا وجود دارد.