آیا دستکش‌های طبی مانع سرایت ویروس کرونا می‌شوند؟

تعداد مبتلایان به کرونا از ۸۲ هزار نفر فراتر رفت

خط تولید دستکش طبی در چین-STR / AFP

بیش از ۸۲ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۲۸۰۰ نفر بر اثر عوارض این بیماری درگذشته‌اند.

از آغاز این اپیدمی در ماه ژانویه، ویروس کرونا در سراسر جهان منتشر شده است. در خارج از مرزهای چین، در اروپا،  تاکنون ایتالیا با ۴۵۳ مورد، آلمان با ۲۷ مورد، فرانسه با ۱۸ مورد، اسپانیا با ۱۳ مورد، و بریتانیا (با تشخیص دو مورد دیگر در روز پنجشنبه) با ۱۵ مورد، بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را داشته‌اند.

هرچند سازمان بهداشت جهانی هنوز شیوع کرونا را یک «اپیدمی» نخوانده است، اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، روز پنجشنبه گفت،«نشانه‌های بسیاری» وجود دارد که سرایت این بیماری وارد مرحله اپیدمی شود.

سئوال اینجاست که مردم برای حفاظت از خود چه باید بکنند؟ آیا اقداماتی عملی، مثل زدن ماسک صورت یا پوشیدن دستکش یک بار مصرف، وجود دارد که بتواند خطر ابتلا به این ویروس را که از راه هوا منتشر می‌شود، کاهش دهد؟ یک فروشگاه در شهر برایتون که در پی ابتلای یکی از ساکنان آن به مرکزی برای شیوع کرونا تبدیل شد، از مشتریانش خواسته است تا با ماسک صورت و دستکش‌های لاستیکی وارد مغازه شوند.

سهام «تاپ گلاو»، یک موسسه مالزیایی تولید دستکش‌های طبی که سالیانه بیش از ۷۰ میلیارد دستکش طبی تولید می‌کند، به علت افزایش تقاضا، تنها در ۴۸ ساعت گذشته، ۱۴ درصد جهش کرده است. اما آیا دستکش‌های طبی از شما در مقابل کرونا محافظت می کنند؟

آیا باید برای حفاظت از خودم دستکش طبی بپوشم؟

سازمان بهداشت عمومی بریتانیا می‌گوید ابزاری مثل ماسک صورت و دستکش طبی در محیط بیمارستانی نقشی اساس دارند، اما «گواه چندانی» داير بر مفید بودنشان برای عموم در دست نیست. اداره بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از این ابزار را برای حفاظت در مقابل کرونا توصیه نکرده‌اند.

سخنگوی اداره بهداشت انگلستان به ایندیپندنت گفت:«این اداره استفاده از دستکش طبی به منظور راهی برای مقابله با کووید ۱۹ را برای عموم توصیه نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کسانی که از سرایت بیماری‌های واگیردار نگرانند، باید به نظافت شخصی، تنفسی و دست‌هاشان اولویت بدهند.

یک ویروس‌شناس در دانشگاه امپریال کالج لندن نیز به ایندیپندنت گفت، نگران آن است که استفاده از وسایلی مثل دستکش طبی به مردم یک «حس کاذب ایمنی» بدهد. او افزود، شستن دست‌ها بهترین راه پیشگیری است.

بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری چیست؟

اداره بهداشت انگلستان می‌گوید: «بهترین راه حفاظت از خود و دیگران این است که دست‌هاتان را با آب و صابون بشویید، یا در طول روز مرتبا از ژل (مواد) ضدعفونی استفاده کنید. در یک دستمال سرفه یا عطسه کنید و آن را دور بیندازید و سپس دست‌هاتان را بشویید.»

«اگر به تازگی از برخی مناطق خاص بازگشته‌اید، به راهنمایی‌های بازگشت از سفر توجه کنید.»

سازمان بهداشت جهانی همچنین توصیه می‌کند که بهترین راه جلوگیری از توسعه بیماری، شستن مرتب دست‌ها با الکل و مواد حاوی الکل  یا با آب و صابون است.

این سازمان همچنین توصیه می‌کند که مردم در برخورد با یکدیگر «فاصله را حفظ» کنند و از کسی که سرفه یا عطسه می‌کند، دستکم یک متر فاصله بگیرند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:«وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند، ذرات کوچک ترشحات بینی یا دهانش که ممکن است حامل ویروس باشد، در هوا پخش می‌شود. اگر نزدیک به او باشید و آن ذرات را تنفس کنید، آن‌ها داخل بدن شما هم می‌شوند. این نکته در مورد سرفه (و عطسه) مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ هم صدق می‌کند.»

همچنین باید از دست زدن به چشم، بینی و دهانتان خودداری کنید، زیرا از این راه است که ویروس وارد بدن می‌شود.

این سازمان توصیه می‌کند که مردم بهداشت تنفسی را رعایت کنند؛ به این معنا که در صورت سرفه یا عطسه، با ساعدشان جلو دهان و بینی‌شان را بگیرند.

اگر دچار تب، سرفه، عطسه و اختلالات تنفسی شده‌اید، باید پیش از مراجعه به بیمارستان یا پزشک با تلفن به آن‌ها اطلاع بدهید. برای اطلاع از آخرین اطلاعات، راهنمای پزشکی محله‌تان را دنبال کنید.

© The Independent

بیشتر از جهان