ترخیص ۱۳ تن داروی فاسد کرونا از گمرک

مشخص نیست که آیا گروهی از واردات داروی فاسد هندی یا تأخیر در واردات سرم ترکیه‌ای منتفع می‌شدند یا خیر

هیچ گونه شاهد و مدرکی وجود ندارد که داروی موسوم به «رمدسیویر» برای درمان کووید-۱۹ مؤثر باشد - DIRK WAEM / BELGA / AFP

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ۴۰۰ هزار ویال (یک محموله ۱۳ تنی) از داروی «رمدسیویر» فاسد شده که توسط یک شرکت هندی تولید شده بود، از گمرک ترخیص شده است.

خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که اسنادی را به دست آورده که نشان می‌دهد چهارم مرداد ماه سال جاری اداره بازرسی فنی دارو نامه‌ای به اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل ارسال می‌کند تا به علت «سوابق شکایات و ریکال داروها»، از واردات دارو از یک شرکت هندی جلوگیری به عمل آید. در این درخواست آمده است که «تمام داروهای وارداتی از این شرکت هندی به دلایلی مانند وجود رسوب، وجود ذرات خارجی، وجود حشره در ویال تزریقی و تغییر رنگ و شکل دارو» ترخیص نشود.

با این حال دو روز بعد از تاریخ این نامه یعنی ششم مرداد ماه، نامه‌ای از سوی سازمان غذا و دارو به گمرک فرودگاه امام ارسال می‌شود مبنی بر اینکه رمدسیویرهای همین شرکت هندی ترخیص شود.

شرایط کرونا در کشور بحرانی است و مردم برای تهیه دارو رمدسیویر هر روز در داروخانه‌های مختلف سرگردان هستند. اما ماجرا فقط به ترخیص رمدسیویر فاسد ختم نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلنا در ادامه با اشاره به نیاز فراگیر بیماران کرونایی به سرم و کمبود آن در بازار که منجر به افزایش قیمت سرم ۲۰ هزار تومانی به ۲۰۰ هزار تومان شده است، می‌نویسد: «برخی اسناد، در روز بیستم مرداد ماه سال جاری سازمان غذا و دارو به یک شرکت داخلی نامه‌ای را با موضوع تأمین فوری سرم ارسال می‌کند با این محتوا که با توجه شرایط شیوع کووید ۱۹ و کمبود شدید سرم همچنین عدم امکان تأمین به موقع توسط تولیدکنندگان داخلی در مدت زمان یک هفته نسبت به تأمین فوری سرم از یک شرکت ترکیه‌ای اقدام کند.»

اما در حالی که کمبود سرم در بازار باعث ادامه روند افزایش قیمت آن شده بود، دقیقاً ۵ روز بعد از این درخواست فوری، مدیرکل امور دارو مواد تحت کنترل، نامه‌ای به گمرک ارسال می‌کند که در این نامه درخواست دارد که با توجه به مشکل به وجود آمده در خصوص واردات سرم‌های تزریقی از آن کارخانه (دقیقاً همان برندی که سازمان غذا و دارو اجازه تأمین آن را به یک شرکت داخلی داده بود) جلوی واردات و ترخیص آن را بگیرد و ترخیص آن را ممنوع اعلام کند.

یکم شهریورماه، سازمان غذا دارو به گمرک شهریار نامه‌ای ارسال می‌کند و ورود سرم‌های وارداتی از این شرکت ترکیه‌ای را مجاز اعلام می‌کند.

ماجرای فوق باعث شده تا این سؤال به وجود بیاید که آیا شخص یا گروهی از واردات داروی فاسد هندی یا تأخیر در واردات سرم ترکیه‌ای منتفع می‌شدند یا خیر.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هیچ گونه شاهد و مدرکی وجود ندارد که داروی موسوم به «رمدسیویر» برای درمان کووید-۱۹ مؤثر باشد. این نهاد تاکید کرده است که هرقدر هم که وضع سلامتی بیماران مبتلا به این بیماری وخیم باشد، داروی «رمدسیویر» که در طول ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا برای او تجویز شده بود، نباید به آنها داده شود.

راهنمای منتشره سازمان بهداشت جهانی تصریح کرده: «هیئت نظارت سازمان بهداشت جهانی مدرکی دال بر این که رمدسیویر در بهبود عوارض بیماری، از جمله موارد مرگ، نیاز به دستگاه تنفسی، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان و دیگر عوارض، مؤثر بوده باشد، به دست نیاورده است.»