رادیوهای میمنه و صدای پکتیا «پکتیا غژ» در افغانستان تعطیل شدند

بیش از ۲۵۰ رسانه در افغانستان بیشتر به‌علت مشکلات مالی بسته شده‌اند

ده‌ها خبرنگار یا افغانستان را ترک کرده‌اند و یا در اوضاع بد اقتصادی به سر می‌برند-ایندیپندنت فارسی

قطب الدین کوهی، مسئول اتحادیه روزنامه‌نگاران فاریاب، به ایندیپندنت فارسی گفت رادیو میمنه را در سال ۱۳۹۲ شماری از خبرنگاران و فرهنگیان فاریابی در شهر میمنه ایجاد کردند و به زبان ازبکی فعالیت می‌کرد. اما در چند ماه گذشته با محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی روبه‌رو بود که سرانجام پخش این رادیو روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین، متوقف شد. کوهی گفت که ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان به برنامه‌هایی که این رادیو در مورد علی شیر نوایی، امیر تیمور، بابرشاه و دیگر چهره‌های تاریخی ساخته بود اجازه پخش نمی‌دادند و رادیو میمنه به پخش برنامه‌های رادیوهای دیگر به زبان پشتو می‌پرداخت، اما بنا بر مشکلات اقتصادی نتوانستند به پخش آن‌ها ادامه دهند.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که رادیو « صدای پکتیا یا پکتیا غژ» پس از ۱۷ سال فعالیت، روز ۲۵ فروردین، به‌دلیل مشکلات اقتصادی بسته شد. به گفته این مرکز، رادیو صدای پکتیا در گردیز، مرکز این استان، فعالیت می‌کرد و حدود ۲۰ تن از زنان و مردان دراین رادیو کار می‌کردند.

نهادهای حمایت‌‌کننده از رسانه‌ها و خبرنگاران با ابراز نگرانی از توقف پخش رسانه‌ها، ادامه این وضعیت را بسیار نگران‌کننده می‌دانند.

از آغاز به قدرت رسیدن طالبان تاکنون، پخش بیش از ۲۵۰ رسانه تصویری، شنیداری و چاپی در افغانستان متوقف شده‌ است و ده‌ها خبرنگار یا افغانستان را ترک کرده‌اند و یا در اوضاع بد اقتصادی به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های خصوصی در افغانستان از مهم‌ترین دستاوردهای ۲۰ سال گذشته شمرده می‌شود، اما پس از فروپاشی نظام و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رسانه‌ها و خبرنگاران با دشواری‌ها و محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

در هشت ماه گذشته، طالبان بیش از ۹۰ خبرنگار را بازداشت و شکنجه کرده‌اند، از این میان، خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز در هرات، هنوز هم در زندان طالبان است. به‌دلیل محدودیت‌هایی که طالبان برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند دسترسی به اطلاعات سخت‌تر شده است؛ زنان ومردان حق حضور هم‌زمان در برنامه‌ها را ندارند، رسانه‌ها حق پخش موسیقی و فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را ندارند و پخش گزارش‌های نقض حقوق بشر نیز بدون اجازه طالبان، عواقب خطرناکی برای رسانه‌ها و خبرنگاران دارد. سربازان طالبان به‌طور خودسرانه می‌توانند به رسانه‌ها حمله کنند و خبرنگاران را بازداشت کنند.

روز چهارشنبه، سازمان گزارشگران بدون مرز از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور نظارت بر حقوق بشر در افغانستان خواست تا برای حفاظت از خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها اقدام کند.