دستور طالبان به خبرنگاران دایکندی: زبان پشتو یاد بگیرید

مقام‌های منصوب طالبان در سراسر افغانستان ادامه انتشار رسانه‌های آزاد را به پیروی از دستورات این گروه مشروط کرده‌اند

مقام‌های طالبان مدیرمسئول شبکه رادیویی نسیم را به دلیل بازتاب انتقادهای مردم در گزارش‌های این شبکه محلی، هفت بار احضار کرده‌اند- عکس از صفحه سلطان‌علی جوادی، مدیر مسوول شبکه رادیو نسیم/ فیسبوک

حاجی راشد، معاون استاندار طالبان در دایکندی، به خبرنگاران شبکه محلی رادیو نسیم اخطار داد که اگر به زبان پشتو صحبت نکنند و گزارش‌هایشان را بدون تایید او منتشر کنند، پخش برنامه‌های این رادیو را متوقف می‌کند.

 سلطانعلی جوادی، مدیرمسئول شبکه رادیویی نسیم، در شهر نیلی، مرکز استان دایکندی افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که در چهار ماه گذشته، مقام‌های طالبان او را به دلیل بازتاب انتقادهای مردم در گزارش‌های این شبکه محلی، هفت بار احضار کرده‌اند. جوادی می‌افزاید: «آخرین بار روز چهارشنبه، اول دی، پس از پخش گزارشی درباره ضرب‌وشتم آوارگان به دست یک مقام طالبان، حاجی راشد، معاون استاندار، ما را احضار کرد و هشدار داد که از این پس، اگر گزارشی بدون موافقت او منتشر شود و خبرنگاران شبکه رادیو نسیم به زبان پشتو صحبت نکنند، شبکه را تعطیل می‌کند.»

به گفته سلطانعلی جوادی، حاجی راشد آنان را به دلیل اینکه انتقادها و شکایت‌های مردم از مسئولان محلی طالبان را پخش می‌کنند، سرزنش کرده است. این معاون استاندار طالبان در حالی از کارمندان شبکه رادیو نسیم می‌خواهد به زبان پشتو سخن بگویند که خود نمی‌تواند به زبان فارسی حرف بزند. جوادی تصریح می‌کند: «هر زمان که مسئولان محلی طالبان زبان فارسی را آموختند، ما هم به زبان پشتو حرف می‌زنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرمسئول شبکه رادیو نسیم در این گفت‌وگو شرح داد در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این شبکه با دشواری‌های فراوان به کار خود ادامه داده، اما وضع محدودیت‌ها و اعمال فشار مقام‌های این گروه، ادامه کار اطلاع‌رسانی را بسیار سخت کرده است.

روز دوشنبه، ۲۹ آذر، شبکه رادیویی نسیم گزارش داد که مولوی مسافر، فرماندار طالبان در شهرستان پاتو در دایکندی، شماری از آوارگان روستای تگابدار را که به خانه‌هایشان بازگشته بودند، شکنجه کرده است. در آن گزارش، به نقل از آوارگان ذکر شد که افراد مولوی مسافر ساکنان روستای تگابدار را که از خانه‌های خود رانده شده بودند، کتک زدند و اجازه ندادند به خانه‌هایشان بازگردند.

مسئولان محلی طالبان در حدود سه ماه قبل، صدها تن از ساکنان روستاهای استان دایکندی از جمله اهالی روستای تگابدار را از خانه‌هایشان بیرون کردند و فرماندهان محلی طالبان در این خانه‌های غصب‌شده ساکن شدند. بازتاب این رویداد در شبکه محلی رادیو نسیم، خشم مقام‌های محلی طالبان را سبب شد و در پی آن، حاجی راشد، معاون استاندار، مدیرمسئول و خبرنگاران این شبکه را احضار کرد.

سلطانعلی جوادی در مورد اوضاع رسانه‌های محلی در استان دورافتاده و کوهستانی دایکندی گفت: «تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، حدود ۳۰ خبرنگار در مرکز دایکندی فعالیت می‌کردند و پنج شبکه رادیویی فعال بودند اما  اکنون هشت خبرنگار و سه شبکه رادیویی فعال است.»

به گفته جوادی، دایکندی هیچ شبکه تلویزیونی ندارد و شبکه‌های رادیویی هم که فعلا در این استان فعالیت می‌کنند، به دلیل مشکلات مالی و اعمال محدودیت‌ها، در شبانه‌روز یک تا دو ساعت برنامه دارند. مدیرمسئول شبکه رادیو نسیم محدودیت‌های طالبان را خفقان‌آور توصیف کرد و گفت: «برای خبرنگارانی که بی‌طرفی و آزادی در اطلاع‌رسانی را اولویت خود می‌دانند، ادامه کار با وجود چنین محدودیت‌هایی دشوار است و خبرنگاران و رسانه‌هایی که تاکنون به فعالیت ادامه داده‌اند، خودسانسوری می‌کنند و اگر اوضاع بهتر نشود، ممکن است همه خبرنگاران و رسانه‌های محلی این کار را کنار بگذارند.»

با تسلط طالبان بر افغانستان، روند اطلاع‌رسانی در این کشور با محدودیت‌هایی که این گروه وضع کرد، مختل شد و در چهار ماه گذشته، ۲۳۱ رسانه در سراسر افغانستان از فعالیت بازمانده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی که سه‌شنبه، ۳۰ آذر، منتشر شد، از تعطیلی روزافزون فعالیت رسانه‌ها در افغانستان و بیکاری خبرنگاران و کارکنان رسانه‌‌ها ابراز نگرانی کرد. بر اساس گزارش این سازمان، در چهار ماه گذشته، شش هزار و ۴۰۰ خبرنگار در افغانستان بیکار شده‌اند و در ۱۵ استان از ۳۴ استان افغانستان، حتی یک خبرنگار زن هم فعالیت نمی‌کند.

بنا بر گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، در بسیاری از شهرهای این کشور، رسانه‌ها و خبرنگاران اجازه ندارند گزارش‌هایشان را پیش از تایید مقام‌های طالبان، منتشر کنند. مقام‌های طالبان به تمام رسانه‌ها هشدار داده‌اند که از این گروه با عنوان «دولت امارت اسلامی افغانستان» نام ببرند و از انتشار اخبار مربوط به گروه‌های مخالف طالبان خودداری کنند.