یک شبکه رادیویی در لغمان به کارش پایان داد

ساختمان و محل فعالیت «خیبر نوخت» پیش‌تر از سوی یک فرمانده طالبان غصب شده بود

در شش ماه گذشته، بیش از ۳۰۰ رسانه در سراسر افغانستان متوقف شده‌اند- عکس: طلوع نیوز/ توییتر

شبکه «خیبر نوخت»، از رادیوهای محلی در استان لغمان افغانستان، به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی خوانده شده است، به پخش برنامه‌های خود پایان داد.

روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، یکی از مسئولان رادیو خیبر نوخت، از توقف کار آن خبر داد و گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی و متوقف شدن منابع عایداتی، فعالیت آن رسانه متوقف شده است و فعلا قصد از سرگیری برنامه‌های خود را ندارد.

حمید خیبر، مدیر مسئول این رسانه، به طلوع نیوز گفت که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، یک فرمانده طالبان، ساختمان و محل کار آن رسانه را تصرف کرد و مانع پخش برنامه‌های آن شد. خیبر افزود که پس از ۱۰ سال فعالیت در استان لغمان، اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و چالش‌های موجود، به کار خود پایان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیهان محمدزی، از دیگر مسئولان آن رادیو، گفت: «در جریان شش ماه گذشته، درآمد مالی رسانه‌ها به گونه چشم‌گیری کاهش یافت و از سویی هم به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، آگهی‌های بازرگانی به رادیو سپرده نمی‌شود.»

رادیو خیبر نوخت، ۲۲ کارمند، ۱۸ کارمند مرد و چهار کارمند زن داشت که با متوقف شدن این رسانه، همه‌ آنان اکنون بی‌کار شده‌اند. 

انجمن «روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان»، بار دیگر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها آن کشور را جدی خواند و خواستار حمایت نهادهای جهانی رسانه‌ای از رسانه‌های افغانستان شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ۴۰ درصد رسانه‌های چاپی و صوتی وتصویری در آن کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و وضع برخی محدویت‌ها از سوی طالبان، به انتشار یا تهیه و پخش برنامه‌های خود پایان دادند و دیگر نتوانستند فعالیت خود را از سر بگیرند.

گزارش‎های منتشره از سوی سازمان‌های مدافع رسانه‌ها نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته، بیش از ۳۰۰ رسانه در سراسر افغانستان متوقف شده‌اند و رسانه‌هایی که هنوز به کار خود ادامه می‌دهند، با محدودیت‌های فروانی از سوی گروه طالبان مواجه‌اند.

طالبان با اعمال محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران، می‌کوشند از آنان به نفع راهبردهای خودشان بهره گیرند.

بیشتر از جهان