سفر سه مقام ارشد طالبان به شمال؛ نگرانی از گسترش جغرافیای جنگ

درگیری‌های قومی در صفوف طالبان افزایش یافته است

مولوی امان‌الدین منصور رئیس نیروهای هوایی طالبان، ملا فاضل مظلوم معاون اول وزارت دفاع طالبان و حاجی مالی خان معاون اول رئیس ستاد ارتش این گروه، در روزهای اخیر و در آستانه افزایش جنگ، به استان‌های بدخشان، بغلان و پروان سفر کرده‌اند.

مولوی امان‌الدین منصور، والی پیشین طالبان در بدخشان و رئیس نیروهای هوایی این گروه، روز یکشنبه ۲۱ فروردین با نیروهای تحت امرش در نبرد علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان راغستان استان بدخشان حضور داشت. این درگیری که تلفات سنگینی برای دو طرف داشت، نخستین درگیری میان جبهه مقاومت ملی و گروه طالبان در استان بدخشان بود.

مولوی امان‌الدین منصور از ساکنان بدخشان است و به دلیل نفوذی که در میان افراد این گروه دارد، رهبری جنگ علیه جبهه مقاومت ملی را در آن استان به عهده گرفته است. او هنوز در بدخشان حضور دارد و تلاش می‌کند نیروهایش را برای راه‌اندازی عملیات مجدد علیه جبهه مقاومت ملی بسیج نماید.

بغلان که در یک ماه اخیر، کانون درگیری‌های پرتلفات برای طالبان بوده است، میزبان ملا فاضل مظلوم، معاون اول وزارت دفاع گروه طالبان است. در یک ماه گذشته، طالبان چندین عملیات علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی که در کوه‌پایه‌های بغلان، به‌ویژه در شهرستان‌های اندراب و خوست حضور دارند، راه‌اندازی کردند. در این عملیات‌ها، طالبان محتمل تلفاتی شده و شکست‌های پی‌درپی این گروه منجر به تنش و جنگ میان فرماندهان این گروه گردید.

در روزهای اخیر، فرماندهان جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی در بغلان، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفتند در سنگرهایشان حضور دارند و گرم شدن هوا فرصت‌های بهتری برای آنها جهت توسعه جغرافیایشان فراهم کرده است. ملا فاضل مظلوم با حضور در بغلان، از جنگجویان این گروه در استان‌های بلخ، سرپل، جوزجان، تخار و قندوز تقاضا کرده است برای اشتراک در علمیات گسترده علیه جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، در بغلان حضور یابند.

یک منبع آگاه، به‌شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت، در روزهای گذشته شماری از نیروهای طالبان که از شهرستان‌های شمال برای حضور در جنگ بغلان دعوت شده بودند، سلاحشان را جاگذاشته و فرار کرده‌اند.

محل جذب نیروی طالبان در شمال، برای اعزام به جبهه جنگ بغلان، پایگاه ارتش این گروه در شهر مزارشریف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا فاضل مظلوم که تجربه رهبری نیروهای طالبان را در جنگ علیه مخالفان این گروه در شمال از سال ۱۹۹۷ دارد، اکنون بار دیگر به شمال رفته است تا جنگ علیه جبهه‌های فعال مقاومت را رهبری کند.

بیشتر نیروهایی که به جنگ علیه مخالفان طالبان در استان‌های شمال اعزام می‌شوند، ازبک‌ها و ترکمن‌های ساکن استان‌های شمال افغانستان‌اند. در مواردی مانند بدخشان، این جنگ به عهده تاجیک‌ها که بومی‌های بدخشان‌اند گذاشته شده است. شماری از فرماندهان ازبک و تاجیک، برای ثابت کردن وفاداری خود به رهبری طالبان و همچنین برای تقویت اقتدار و سلطه‌شان بر محلات، تلاش می‌کنند بیشترین نیرو را برای جنگ علیه جبهه مقاومت ملی و دیگر جبهه‌های ضد طالبان بسیج کنند.

با این حال، ملا فاضل مظلوم، معاون اول وزارت دفاع طالبان، از روز دوشنبه ۲۲ فروردین تاکنون در بغلان حضور دارد و از قرارگاه‌های نظامیان طالبان بازدید کرده و به همه فرماندهان این گروه دستور داده است سرکوب نیروهای مخالف طالبان در کوه‌پایه‌های بغلان باید در اولویت کارشان باشد.

حاجی مالی خان، معاون اول رئیس ستاد ارتش طالبان، نیز روز چهارشنبه ۲۴ فروردین به ولایت پروان سفر کرد و از قرارگاه‌های طالبان در آن استان بازدید کرد. وزارت دفاع طالبان با انتشار خبرنامه‌ای هدف از سفر مالی خان به پروان را دیدار از قرارگاه مرکزی ارتش طالبان در پروان و همچنین نظارت از اوضاع امنیتی آن استان اعلام کرد.

در عکس‌هایی که از دیدار حاجی مالی خان با فرماندهان طالبان در پروان منتشر شده دیده می‌شود که آنها روی یک نقشه امنیتی در حال صحبت‌اند. هرچند جزئیاتی از صحبت‌های حاجی مالی خان با فرماندهان طالبان منتشر نشده، اما به نظر می‌‎رسد او با فرماندهان این گروه در پروان در مورد مناطق آسیب‌پذیر این استان صحبت می‌کند.

سفر این سه مقام امنیتی طالبان به استان‌های شمال در حالی صورت می‌گیرد که در چند هفته اخیر درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه در استان‌های بغلان، کاپیسا، پنجشیر و بدخشان افزایش یافته است.

طالبان هرچند تا پیش از این موجودیت نیروهای مخالف خود را در جغرافیای افغانستان تایید نمی‌کردند، اما تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، برای نخستین‌بار روز دوشنبه ۲۲ فروردین از درگیری میان جبهه مقاومت ملی و نیروهای این گروه در بدخشان گزارشی پخش کرد. در این گزارش، مولوی امان‌الدین منصور رئیس نیروهای هوایی طالبان گفت در عملیاتی که خودش راه‌اندازی و رهبری کرده است، شماری از نیروهای جبهه مقاومت ملی کشته و شماری دیگر بازداشت شده‌اند.

نیروهای مخالف طالبان از جمله جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، جبهه آزادی افغانستان به رهبری شماری نظامیان پیشین و چند جریان دیگر، با گرم‌شدن هوا، فعالیتشان را در بخش‌های مختلف افغانستان به‌ویژه در شمال این کشور، افزایش داده‌اند.

افزایش درگیری قومی در صفوف طالبان

در حالی که فعالیت جبهه‌های نظامی مخالف طالبان در شمال افغانستان در حال گسترش است، درگیری‌‌های قومی میان فرماندهان این گروه نیز در حال افزایش است. در تازه‌ترین مورد، سه‌شنبه ۲۳ فروردین مولوی زاهد، مدیر پلیس ترافیک جوزجان که از قوم پشتون است، با داملا سراج‌الدین احمدی، فرمانده امنیه طالبان که از قوم ازبک است، درگیر شد. در نتیجه این درگیری یک نفر کشته شد و نیروهای طالبان ازبک‌ مولوی زاهد را بازداشت و زندانی کردند.

روز دوشنبه ۲۲ فروردین، دو فرمانده طالبان به نام‌های فیض‌الله و شهیدالله، در شهرستان چاه‌آب استان تخار باهم درگیر شدند. در این درگیری فیض‌الله به همراه دو تن از افراد تحت امرش کشته شدند.

روز چهارشنبه، دو فرمانده طالبان به نام‌های شمس‌الله و معراج‌الدین در شهرستان جرم استان بدخشان باهم درگیر شدند که در نتیجه تبادل آتش میان دو طرف، فردی به نام محمد ظریف کشته و چند تن از ساکنان محل نیز زخمی شدند.

پیش از این، در روز جمعه ۱۹ فروردین نیز میان فرماندهان پشتون‌تبار و تاجیک‌تبار طالبان در شهرستان اندراب استان بغلان درگیری صورت گرفته بود.

این درگیری‌ها نشان می‌دهند که طالبان در کنار جنگیدن با جبهه مخالف، با خودشان نیز درگیرند. دست‌کم در یک ماه اخیر ثابت شده است به همان میزان که جبهه‌های مقاومت، به طالبان تلفات وارد می‌کنند، به همان میزان افراد این گروه در درگیری‌های درون‌گروهی نیز کشته می‌شوند.

بیشتر از جهان