مخدوم عالم ربانی از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان آزاد شد

مخدوم عالم ربانی به اتهام آدم‌ربایی بازداشت شده بود

مخدوم عالم فرمانده ازبک تبار طالبان در خانه قاری فصیح الدین  عکس از ایندیپندینت فارسی

 

مخدوم عالم ربانی، از فرماندهان ازبک‌تبار گروه طالبان که سه ماه پیش به اتهام آدم‌ربایی زندانی شده بود، آزاد شد.

بر اساس تصویرهایی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، مخدوم عالم ربانی صبح چهارشنبه ۲۴ فروردین آزاد شده و در خانه قاری صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ازبک‌تبار طالبان، با حضور در جمعی درباره اتهام «آدم‌ربایی» علیه خود سخن گفته است. به گفته کسانی که در آن جمع حضور داشته‌اند، مخدوم عالم بازداشت خود را «توطئه» دانسته و گفته است: «گفتیم ماجرای عجیبی است، ما پنهان‌کار شدیم و در یک جنجال گرفتار ماندیم.»

قاری صلاح‌الدین گفته است که مخدوم عالم با پادرمیانی او از زندان آزاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخدوم عالم در دی‌ماه سال گذشته به اتهام آدم‌ربایی در استان فاریاب به دست نیروهای امنیتی اداره «استخبارات» طالبان بازداشت شد و به کابل انتقال یافت. پیش ازاین، محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، بازداشت مخدوم عالم را «اتهام آدم‌ربایی» اعلام کرده و گفته بود که پرونده او تحت بررسی است.

طالبان آزادی قاری اسماعیل، فرمانده پیشین پلیس طالبان در شیرین تگاب استان فاریاب را نیز که هم‌زمان با مخدوم عالم بازداشت شده بود، تایید کرده‌اند.

طالبان گفته بودند که نهادهای کشف جرایم آنان شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد مخدوم عالم ربانی در آدم‌ربایی‌ها دست داشته است.

بازداشت مخدوم عالم اعتراضات گسترده‌ای در ولایت فاریاب در پی داشت. دراین اعتراضات دو تن جان باختند و چهار تن دیگر مجروح شدند.

مخدوم عالم پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رئیس کمیسیون نظامی طالبان در فاریاب بود و در سقوط فاریاب نقش مهمی بازی کرد. او در نخستین روزهای به قدرت رسیدن طالبان، به معاونت والی سرپل منصوب شده بود.