ادامه اعتراض‌ها به معرفی والی جدید در فاریاب

صدها نفر در اعتراض معرفی والی جدید در فاریاب تظاهرات کرده و بر حق تعیین والی توسط مردم ولایات تاکید دارند

دولت مرکزی افغانستان تغییر و تبدیل مقام‌های دولتی را یک امر عادی حکومت‌داری می‌داند - رسانه‌های اجتماعی

در استان شمالی فاریاب تظاهرات ضدحکومتی همچنان ادامه دارد و صدها نفر برای سومین روز متوالی به خیابان‌ها رفته و در مخالفت با والی جدید شعار سر می‌دهند.

اعتراض‌ها سه روز پیش و پس از برکناری نقیب‌الله فایق و انتصاب محمد داوود به جای او از ولایت فاریاب آغاز شد.

نقیب فایق از قوم ازبک و زاده ولایت فاریاب است اما والی جدید از قوم دیگر و از استان شرقی ننگرهار است.

تظاهرات امروز (۶ اردیبهشت) ساکنان شهرستان‌های چهارگانه ولایت فاریاب علیه تصمیم دولت مرکزی بود که آن را خودسرانه خوانده‌اند. آنها والی جدید را نابلد و ناآشنا با پیچیدگی‌های ولایت خود می‌دانند و می‌گویند باید در نظر داشت وضعیت شکننده امنیتی با انتصاب والی جدید در فاریاب شدت خواهد گرفت.

شعار اصلی تظاهرکنندگان امروز از این قرار بوده است: «والی ولایات به انتخاب مردم خود ولایات تعیین شود. شهردارها انتخابی شوند. فرمانداران به انتخاب مردم خود منصوب شوند.»

دولت مرکزی افغانستان تغییر و تبدیل مقام‌ها در دولت را یک امر عادی حکومت‌داری خوانده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال شمیم‌ کتوازی، رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی که مسئول گماردن استانداران است، می‌گوید که والی جدید فاریاب در هماهنگی با نقیب‌الله فایق تعیین شده است.

آقای کتوازی می‌افزاید در صورتی که سیاسیون ملاحظه داشته باشند، حاضر به بحث و تفاهم در این مورد است.

ملاحظه اصلی اما به مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئیس جمهور کشور، برمی‌گردد که هواداران زیادی در فاریاب و ولایت‌های شمالی دارد.

آقای دوستم از این جهت که اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در تعیین والی در ولایت فاریاب که آقای دوستم آن را در حیطه نفوذ خود می‌داند با او مشورت نکرده، ناراضی است.

او در سخنرانی از ترکیه به معترضان در فاریاب اعلام کرد که مانع معرفی والی جدید شوند و این سبب تشدید اعترض‌ها در فاریاب شد. 

رابطه مارشال دوستم با اشرف غنی پر از فراز‌ونشیب بوده است و دو طرف نتوانسته‌اند در مسیر سازنده‌ای همکاری کنند.

این نگرانی وجود دارد که در شرایط حساس سیاسی که این کشور آماده رفتن به مذاکرات با طالبان می‌شود، اختلافات درونی به تضیف نظام سیاسی دموکراتیک افغانستان بیانجامد.