ایران چگونه حزب‌الله را به یک قدرت سایبری تبدیل کرد؟

جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله لبنان کمک کرد واحد سایبری ضدجاسوسی تشکیل دهد

شهرت دیرینه حزب‌الله در اجرای عملیات روانی به فضای مجازی نیز کشیده شده است - AFP

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در یادداشتی با موضوع قدرت گرفتن سایبری حزب‌الله از طریق جمهوری اسلامی ایران نوشت: از زمان حمله بدافزار رایانه‌ای «استاکس‌نت» به تاسیسات هسته‌ای ایران، تهران بر گسترش عملیات سایبری و قابلیت‌های نظارت دیجیتالی خود تمرکز کرد و متحد خود یعنی حزب‌الله را هم به عنوان بخش مهمی از برنامه سایبری پیشرفته خود می‌بیند.

بر اساس این مقاله، دولت ایران فناوری سایبری را به عوامل حزب‌الله آموزش و ارایه کرده است و به‌تازگی، به این گروه تروریستی شیعه مستقر در لبنان کمک کرده است واحد سایبری ضدجاسوسی خود را تشکیل دهد. این یک پیشرفت جدید است؛ زیرا در سال ۲۰۱۸، یک گزارش نهاد خصوصی آمریکایی «کارنگی برای صلح بین‌المللی» اشاره کرد که «شواهد قبلی کمی مبنی بر اشتراک‌گذاری مستقیم ابزار [سایبری]» بین ایران و حزب‌الله وجود دارد.

حالا پس از فروپاشی داعش، حزب‌الله به پیچیده‌ترین و تاثیرگذارترین سازمان تروریستی خاورمیانه در فضای مجازی تبدیل شده است.

واحد سایبری جدید حزب‌الله تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در درجه اول وظیفه جمع‌آوری اطلاعات در مورد نهادهای دولتی لبنان و تقویت دفاع سایبری دستگاه امنیتی ایران را بر عهده دارد. این واحد تحت حمایت ایران همچنین حملاتی سایبری را علیه اهداف راهبردی مالی مانند شرکت‌های گاز و نفت در کشورهای خلیج فارس ترتیب می‌دهد.

نشنال اینترست در ادامه این یادداشت، اشاره می‌کند که گزارش‌ها نشان می‌دهد این واحد احتمالا در محله جنوبی بیروت واقع شده و از تجهیزات کامپیوتری مشابه دانشگاه شریف تهران برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها است که «هکرهای میهن‌پرست» را پذیرفته است. این اصطلاح را متخصصان امنیت سایبری برای توصیف شهروندان یک کشور استفاده می‌کنند که برای پیشبرد منافع راهبردی میهن خود در حملات سایبری مشارکت می‌کنند و از آن‌ها به عنوان بخشی از راهبرد کلی سایبری استفاده می‌شود.

پیمان سایبری ایران و حزب‌الله نشان‌دهنده گام بعدی در برنامه سایبری جمهوری اسلامی است؛ زیرا نمایندگان لبنانی زیرساخت‌های سایبری بسیار ارزشمندی را با متحدان خود در تهران به اشتراک خواهند گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات سایبری حزب‌الله مدت‌ها است که دولت‌های خاورمیانه و غرب را نگران کرده است. در ژانویه ۲۰۲۱ مشخص شد که یک واحد سایبری وابسته به حزب‌الله معروف به «چدار» (Cedar APT) لبنان، بیش از یک سال به شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهندگان اینترنت در ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، فلسطین و لبنان حمله کرده است. ماموران سایبری چدار همچنین موفق شدند برای جمع‌آوری داده‌های حساس، شبکه‌های داخلی برخی شرکت‌ها مانند شرکت «ارتباطات مرزی» مستقر در ایالات متحده را هک کنند.

در سال ۲۰۱۰، دولت اوباما حزب‌الله را «فنی‌ترین گروه تروریستی در جهان» توصیف کرد. حالا حمایت مستقیم ایران از واحد سایبری حزب‌الله، پیچیدگی فناوری این سازمان تروریستی را بیشتر کرده است.

شهرت دیرینه حزب‌الله در اجرای عملیات روانی به فضای مجازی نیز کشیده شده است. در طول همه‌گیری کووید-۱۹، این گروه آموزش‌های سایبری در مورد جنگ اطلاعاتی را در فضای مجازی ارائه کرد و در عین حال در تلاش برای تامین بودجه کلانی که نیاز دارد، به گسترش تبلیغات و ارائه اطلاعات نادرست از طریق کانال‌های آنلاین برای جوانان عرب اقدام کرد.

مهم‌تر از آن، آموزش سایبری حزب‌الله برای پیشبرد منافع  راهبردی ایران و براندازی دشمنان منطقه‌ای تهران به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی است. بسیاری از کارآموزان سایبری حزب‌الله از عراق می‌آیند و از گروه تروریستی حامی ایران به نام کتائب حزب‌الله حمایت می‌کنند.

 حزب‌الله از نیروهای سایبری خود برای گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران از روش انتشار پیام‌های راهبردی تهران در کشورهای بی‌ثبات مانند عراق استفاده می‌کند. همان‌طور که مایک واگنهایم از رسانه «مدیا لاین» می‌گوید: «در جایی مانند عراق که در آن دولت و نهادهای رسانه‌ای ضعیف‌اند، رسانه‌های اجتماعی تقویت شده‌اند که آموزش حزب‌الله را بیش از هر زمان دیگری ارزشمند و پرتقاضا می‌کند.»

نویسنده یادداشت نشنال اینترست در پایان، با طرح این پرسش که «چرا ایران به طور فزاینده از حزب‌الله به عنوان یک نماینده سایبری استفاده می‌کند؟» می‌گوید که در درجه اول، این اقدام به تهران قدرت انکار می‌دهد. با آموزش و تقویت نیروهای سایبری متحد لبنانی، ممکن است قدرت‌های خارجی پس از حمله سایبری حزب‌الله، علیه اهداف ایرانی مقابله‌ به مثل نکنند و از آنجایی که حزب‌الله یک دولت-ملت نیست، در صورت تلافی یک دولت خارجی، دارایی‌های راهبردی آن اهداف بسیار محدودتری محسوب می‌شوند.

در درجه دوم، ایران به تازگی بر اتحاد مجدد «محور مقاومت» خود متمرکز شده است. این اتحاد پنهان نیروهای نیابتی تحت‌حمایت ایران مانند حزب‌الله، حماس و دولت‌های ضدغربی در خاورمیانه و تهران را مرکز معنوی جهان اسلام می‌داند.

پس از حمله ویرانگر استاکس‌نت، دولت ایران می‌داند که تقویت قابلیت‌های سایبری در کنار قدرت نظامی، بخش مهمی از جنگ قرن بیست‌ویکم است. در سال ۲۰۱۵، گزارش شد که دولت ایران بودجه امنیت سایبری خود را در یک دوره دو ساله یک هزار و ۲۰۰ درصد افزایش داده است. اگر تهران بخواهد قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه باشد و جانشین نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه شود، تقویت قابلیت‌های سایبری جنبش‌ها و سازمان‌های طرفدار ایران در خاورمیانه یک اقدام ضروری برای دولت ایران است.

با تمام این‌ها، در حالی که رقابت با روسیه و چین همچنان اولویت اصلی سیاستگذاران و مقام‌های امنیتی ایالات متحده است، باید به درک تهدید سایبری حزب‌الله بیشتر توجه شود. حمله سایبری ویرانگر به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده نه تنها می‌تواند منافع مالی این کشور را به مخاطره بیندازد، بلکه جان شهروندان آمریکایی را نیز تهدید می‌کند.