طرح اسرائیل برای مقابله با تهدید حزب‌الله و ایران در سوریه

اسرائیل قصد دارد در سال ۲۰۲۲، اغلب مواضع و پایگاه‌های رژیم سوریه را که در خدمت منافع ایران است، هدف حمله قرار دهد

اسرائيل در پی دور راندن شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الله و ایران از منطقه مرزی، به ویژه در سوریه است - Mahmoud ZAYYAT / AFP

نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل در طرح تازه‌ای به منظور مقابله با تهدید حزب‌الله و ایران، موضوع موازنه قوا در شمال کشور را در راس اولویت‌های سال ۲۰۲۲ خود قرار داده‌اند. هدف از اجرای این طرح، دور راندن شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الله و ایران از منطقه مرزی، به ویژه در سوریه است.

در واقع، به دنبال افزایش شمار پهپادهای پرتاب‌شده حزب‌الله به سمت اسرائيل، دستگاه‌های امنیتی اسرائیل پهپادهای جنگی را به عنوان یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی دانستند که اسرائیل در آینده با آن مواجه خواهد شد.

در همین حال، ارتش اسرائیل آموزش‌های نظامی ویژه‌ای را برای مقابله با سناریوهای مختلف و احتمالی جنگی علیه حزب‌الله در شمال کشور و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه یا مناطق دورتر از آن آغاز کرده است. به همین منظور، در چارچوب لشکر ۹۱ «گالیله»، یگان ویژه‌ای ایجاد شده است که هدف از آن پیگیری فعالیت‌های حزب‌الله در منطقه مرزی و تلاش‌های شبه‌نظامیان برای پرتاب پهپاد به سمت اسرائیل است.

نگرانی ارتش اسرائیل از موفقیت ماموریت پهپادهای حزب‌الله، به‌ویژه در رصد تحرکات نظامی در منطقه مرزی، ارتش اسرائیل را برآن داشت تا برنامه‌های آموزشی جدیدی را به منظور افزایش توانایی نیروهای اسرائیلی برای پاسخ سریع در برابر هرگونه حمله پهپادی، چه در مناطق مرزی و چه برای هدف‌گیری پهپادهایی که برای جمع‌آوری اطلاعات و تعیین اهداف (در صورت آغاز جنگ با اسرائیل) خود را به مناطق دور از مرز می‌رسانند، آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که موفق به سرنگونی پهپادی شده است که وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود. پس از بررسی پهپاد سرنگون شده، ارتش اسرائیل فاش کرد که آن پهپاد هنگام پرواز بر فراز مناطقی که هیچ آسیبی ندیده‌اند، عکس گرفته است. در آن گزارش آمده است که بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به عکس‌هایی از اپراتورهای پهپاد یادشده و عکس‌های دیگری از واحدهای نظامی اسرائیلی مستقر در منطقه مرزی، دست یافته است. اسرائیل در گزارش دیگری خاطرنشان کرده است که افراد وابسته به حزب‌الله و ایران، از این پهپادها نه تنها برای جمع‌آوری اطلاعات، بلکه برای پرتاب مواد منفجره و نارنجک‌های دستی از هوا نیز استفاده می‌کنند. در گزارش مزبور آمده است که حزب‌الله در تلاش برای مستندسازی اتفاقاتی است که در این سوی مرز رخ می‌دهد تا با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده، توانایی‌های خود را برای مقابله با هرگونه تنش یا رویارویی احتمالی بهبود بخشد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله در استفاده از پهپادها به موفقیت قابل ذکری دست یافته است و در طول سال‌های اخیر، پهپادهایی بسیاری شناسایی شده‌ که پیوسته از لبنان به مناطق مرزی با اسرائیل پرتاب شده‌اند و برخی از آن‌ها توانسته‌اند صدها متر به سمت جنوب نفوذ کنند.

به همین ترتیب و با توجه به افزایش میزان استفاده از پهپادها، ارتش اسرائیل از حدود یک سال پیش، به منظور پیگیری فعالیت‌ها و تلاش‌های حزب‌الله برای پرتاب پهپادها به اسرائیل، استفاده از سامانه‌های مراقبتی هوشمندی را آغاز کرده است.

ارتش اسرائیل اظهار داشت که مهم‌ترین ماموریت آن در سال ۲۰۲۲،  ادامه فعالیت برای دور نگه‌داشتن ایران از سوریه، به ویژه از منطقه مرزی با اسرائیل است و برای رسیدن به این هدف، در طول دو سال گذشته صدها عملیات نظامی مخفیانه زمینی انجام داده و موشک‌های پیشرفته بسیاری را به سمت سوریه پرتاب کرده است تا شبه‌نظامیان وابسته به ایران و حزب‌الله را از نوار مرز دور نگه‌دارد. در گزارش ارتش اسرائیل آمده است که عملیات نظامی یادشده با هدف ایجاد تغییر در موازنه قوا در بلندی‌های جولان و برتری نظامی إسرائيل، همچنان ادامه خواهد داشت. در آن گزارش خاطرنشان شده است که اسرائیل قصد دارد در سال ۲۰۲۲، اغلب مواضع و پایگاه‌های رژیم سوریه را که در خدمت منافع ایران است، هدف حمله قرار دهد.

در یک ارزیابی امنیتی از سناریوهای احتمالی در سال ۲۰۲۲، اسرائیل اذعان کرد که ارتش آن کشور در بمباران سوریه و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی رژیم سوریه که ایران از آن‌ها استفاده می‌کند، نتوانسته است به همه اهداف مورد نظرش دست یابد. در آن ارزیابی امنیتی اشاره شده است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بر سر دو راهی قرار گرفته است که آیا اقدام به بازسازی سوریه کند، یا  به حمایت مطلق از افراد وابسته به ایران ادامه دهد.

کارشناسانی که این ارزیابی امنیتی را تهیه کرده‌اند، معتقدند که برای حفظ منافع اسرائیل، نیروهای ایرانی نباید به هیچ صورتی در سوریه یا در نزدیکی مناطق مرزی حضور داشته باشند و باید کاملا از قلمرو سوریه بیرون رانده شوند. کارشناسان اسرائیلی تاکید دارند که منافع اسرائيل در زمینه بیرون راندن ایران از سوریه، با منافع روسیه نیز همخوانی دارد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه