پیام شهبانو فرح پهلوی به مناسبت زادروز هایده

شهبانو فرح پهلوی خطاب به هایده:«افسوس که دوری از وطن را تاب نیاوردی»

شهبانو فرح پهلوی- PATRICK KOVARIK / AFP

شهبانو فرح پهلوی روز دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، با انتشار پیامی به مناسبت هشتادمین سالروز تولد هایده، یاد این خواننده فقید و بنام ایران را زنده نگه داشت. 

در بخشی از این پیام، که به شکلی نمادین هایده را مورد خطاب قرار داده، چنین آمده است: «در آسمان پر ستاره هنر ایران، تو یکی از درخشان‌ترین ستاره‌ها هستی و اهدای لوح سپاس به هنرمند گرانقدری مانند تو در حکم ادای دین به هنر و فرهنگ ایران است». 

این بخش از پیام شهبانو فرح پهلوی به لوح سپاس شهرداری شهر لوس‌آنجلس اشاره دارد که چهار سال قبل، و در آوریل سال ۲۰۱۹، به این هنرمند ایرانی زن اهدا شد. 

شهبانو فرح پهلوی در بخش دیگری از این پیام نوشته است که محمدرضا شاه پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی همواره از شنیدن «آواز دلنشین و ترانه‌های زیبا» هایده لذت می‌برده‌اند. شهبانو فرح پهلوی در ادامه این چنین نوشته‌اند: «صدای گرم و رسای تو هنوز در گوش من طنین انداز است».

شهبانو فرح پهلوی همچنین در این پیام به آلام هنرمندهایی چون هایده اشاره می‌کند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اجبار جلای وطن کردند. وی در انتهای پیامش چنین نوشته است: «افسوس که چون بسیاری دیگر از هنرمندان ایرانی دوری از وطنی را که به آن عشق می‌ورزیدی تاب نیاوردی و خیلی زود دوستداران خود را تنها گذاردی».

معصومه دَده‌بالا، که چند دهه با نام هنری هایده آواز خواند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خارج از کشور مهاجرت کرد و در نهایت در دی ماه ۱۳۶۸ درگذشت.