حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات

معترضان در کابل و هرات خواهان پایان برخوردهای تبعیض‌آمیز با مهاجرن افغان شدند

تظاهرات کننده گان پرچم جمهوری اسلامی ایران را در مقابل کنسولگری آن در هرات آتش زدند-

شماری از ساکنان هرات در برابر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. خبرنگاران در هرات می‌گویند که شماری از معترضان با سنگ و چوب به سوی کنسولگری حمله و در ورودی آن را آتش زده‌اند.

شاهدان شمار معترضان را نزدیک به سیصد تن برآورد کرده‌اند. این افراد در اعتراض به آنچه بدرفتاری در قبال مهاجرین افغان خوانده‌اند به کنسولگری حمله کردند.

از سوی دیگر، شماری از ساکنان کابل نیز در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. معترضان در کابل و هرات خواهان پایان برخوردهای تبعیض‌آمیز با مهاجرن افغان در ایران شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خواهان تامین امنیت دفترهای دیپلماتیک ایران در هرات و کابل شده است.

سعید خطیب‌زاده افغانستان و ایران را دارای پیوندهای تاریخی چندلایه دانست و گفت که دولت ایران چند دهه «میزبانی محترمانه» به مردم افغانستان ارائه داده است. او هشدار داد که «توطئه بدخواهان افغانستان و ایران» در کار است، و افزود که برخی تصاویر با هدف ایجاد ایران‌هراسی یا افغانستان‌هراسی پخش می‌شود تا عواطف مردم را تحریک کنند، و این امر به هوشیاری بیشتر نیاز دارد.

در دو‌ هفته گذشته تصویرهایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده‌اند که نشان می‌دهند شماری از پناهجویان افغانستان در ایران با برخوردهای خشونت بار رو‌به‌رو شده‌اند. پس از منتشر شدن این تصویرها، شماری از فرماندهان طالبان تهدید کرده‌اند که انتقام برخورد با ‌پناهجویان افغانستان را با انجام حمله‌های انتحاری در ایران خواهند گرفت.

مقام‌های وزارت خارجه طالبان و حامدکرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان، در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، درباره تصویرهای اعمال خشونت با پناهجویان افغانستان در ایران، گفت‌و گو کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در نشست همسایگان افغانستان در چین که ۱۱ روز پیش  برگزار شد، شمار پناهجویان افغانستان را در ایران پنج میلیون تن اعلام کرد.

در هشت ماه گذشته و از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هزاران تن از شهروندان افغانستان کشور خود را ترک کرده و ‌به ایران، پاکستان، امریکا، استرالیا، و کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند.