انتخابات فرانسه؛ مکرون کماکان پیشتاز است

رقابت میان لوپن و ملانشون فشرده است

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری کنونی فرانسه در شب انتخابات - Ludovic MARIN / AFP

با شمارش ۹۴ درصد آرا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، رییس جمهوری کنونی، با کسب ۲۷.۴۲ درصد آرا کماکان پیشتاز است. اما رقابت میان نامزدهای دوم و سوم، فشرده‌تر از برآوردهای اولیه است.

خبرگزاری فرانسه بامداد روز دوشنبه، ۲۲ فروردین، نوشت که اختلاف میان آرای مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی و ژان لوک ملانشون، نامزد حزب چپ رادیکال، به کمتر از چهار درصد رسیده است.

به دنبال مکرون، لوپن، رهبر حزب راست افراطی «جبهه‌ملی» با کسب ۲۴.۱۶ درصد و ملانشون، نامزد حزب چپ رادیکال، با کسب ۲۱.۴۲ درصد آرا، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

ملانشون در انتخابات سال ۲۰۱۷ با کسب ۱۹.۵۸ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته بود و نتایج این دور از انتخابات برای نیروهای چپ فرانسه دلگرم کننده‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود پیشتازی به نسبت قاطع مکرون در دور اول، او روز یک‌شنبه، پس از اعلام نتایج اولیه، خطاب به هوادارانش گفت: «اشتباه نکنید، هیچ چیز قطعی نیست!»

آرای لوپن، در هفته‌های گذشته، پس از تمرکز کارزار تبلیغاتی او بر افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت بنزین در فرانسه، به دنبال جنگ در اوکراین، افزایش یافته است. افزایش آرایی که موجب نگرانی هوادارن ريیس جمهوری کنونی فرانسه و جریان «راست میانه» در فرانسه شد.

بر اساس قوانین انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه، دو نامزدی که بیشترین آرا در دور اول کسب کنند؛ برای رقابت به دور بعد می‌روند.

مواضع مکرون در قبال نقش و جایگاه فرانسه در «اتحادیه اروپا» و نیز جنگ روسیه در اوکراین روشن و تجربه شده است. در مقابل، لوپن رویکرد بدبینانه‌ایی نسبت به «اتحادیه اروپا» دارد. او همچنین در گذشته در شمار کسانی بوده که از عملکرد پوتین، رییس جمهور روسیه، دفاع کرده است.

اگر لوپن پیروز دور دوم انتخابات باشد؛ در هنگامی که نیروهای ارتش روسیه در خاک اروپا در حال جنگ‌اند؛ اروپا با شوک بزرگ دیگری روبه‌رو خواهند شد.

لوپن همچنین مواضع تندی در قبال مهاجران مسلمان دارند. او وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، زنان مسلمان را از پوشیدن حجاب اسلامی در فضای عمومی فرانسه منع خواهد کرد.

به هر حال، نتایج دو نظرسنجی که روز یکشنبه، پس از برگزاری رای‌گیری، انجام شد؛ نشان می‌دهد که مکرون در دور دوم با اختلاف اندکی لوپن را شکست خواهد داد.

دور دوم انتخابات فرانسه، روز چهارم اردی‌بهشت‌ماه برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان