انتخابات فرانسه: ماکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند

دور دوم انتخابات فرانسه دقیقا مشابه پنج سال قبل خواهد بود: ماکرون در مقابل لوپن

طبق اولین آمار منتشرشده، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرای فرانسه، در انتخابات روز یکشنبه اول شد. جایگاه دوم در دور اول انتخابات به ماری لوپن، رهبر حزب «گردهمایی ملی» از راست افراطی، رسید. ماکرون و لوپن اکنون باید در مرحله دوم انتخابات که روز ۲۴ آوریل برگزار می‌شود با یکدیگر رقابت کنند.

رای‌گیری ساعت ۸ شب به وقت پاریس خاتمه یافت و بلافاصله بعد اولین تخمین‌ها که معمولا دقت بالایی دارند منتشر شدند. طبق این تخمین‌ها آقای ماکرون با بیش از ۲۸ درصد آرا در صدر قرار دارد و خانم لوپن بین ۲۳.۳ تا ۲۴.۴ درصد آرا را با خود خواهد داشت.

ایپسوس، که جزو معتبرترین نظرسنجی‌ها دانسته می‌شود، گفت ماکرون ۲۸.۱ درصد گرفته و لوپن ۲۳.۳ درصد.

ژان لوک ملانشون، رهبر جریان چپ افراطی، طبق آرای ایپسوس با کسب ۲۰.۱ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گفته؛ کمی بهبود نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ که در آن با کسب ۱۹.۵۸ درصد آٰرا چهارم شده بود.

طبق آمار اولیه میزان عدم مشارکت در انتخابات ۲۵ تا ۲۶.۵ درصد بوده است که بالاتر از سال گذشته است اما به سطح سال ۲۰۰۲ که ۲۸.۴ درصد بود نمی‌رسد. این لزوما خبر بدی برای آقای ماکرون نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان مشارکت در منطقه جنوب غربی، که بیشتر طرفدار ماکرون است، از منطقه شمال شرقی، که از پایگاه‌های اصلی لوپن است، بیش‌تر بوده است. اما میزان مشارکت در پاریس، که مردم آن عموما طرفدار ماکرون هستند، نیز پایین بوده است.

جایگاه چهارم در انتخابات به اریک زمور با ۷.۲ رسید. والری پکرس، نامزد حزب اصلی راست میانه، با ۵ درصد در جایگاه پنجم قرار گرفت.

نامزد حزب اصلی چپ میانه، سوسیالیست‌ها، آن هیدالگو، شهردار پاریس، نتیجه‌ای حتی بدتر گرفت: حدود ۲ درصد. فابیان روسل، رهبر حزب کمونیست، با ۲.۷ درصد آرایی بالاتر از او دارد گرچه حضور او و دو نامزد کمونیست دیگر با گرایش تروتسکیستی (که به ترتیب ۰.۷ و ۰.۸ درصد آرا را به خود اختصاص دادند) از جمله عواملی بود که باعث شد ملانشون بار دیگر امکان راه‌یافتن به مرحله بعدی را نداشته باشد.

فاصله پیروزی ماکرون بر لوپن قاطع‌تر از آن چیزی است که در روزهای اخیر تصور می‌شد. با این حال او همچنان دور دوم سختی پیش رو خواهد داشت. بخصوص به این علت که بسیاری از رای‌دهندگان جناح چپ که از سیاست‌های اقتصادی آقای ماکرون راضی نیستند بر خلاف پنج سال گذشته حاضر به حمایت از او در مقابل لوپن نخواهند بود.

بیشتر از جهان