مریم کریم‌بیگی به اخراج از دانشگاه تهدید شد

مریم کریم‌بیگی در ماه‌های اخیر به دفتر نهادهای امنیتی احضار شده بود

مریم کریم‌بیگی برادر مصطفی کریم‌بیگی است که در ششم دی ماه ۱۳۸۸ کشته شد -- توییتر

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، عصر روز یکشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، در حساب توییتری‌اش نوشت: «مریم کریم‌بیگی به دلیل پرونده‌ای که اخیرا وزارت اطلاعات برای او گشوده است از دانشگاه اخراج شد».

این فعال حقوق بشر یک ساعت بعد با انتشار توییتی دیگر در این مورد توضیحات بیشتری داد. بر اساس دومین توییت منتشر شده در حساب کاربری آتنا دائمی، «کارگزارهای امنیتی جمهوری اسلامی ابتدا کریم‌بیگی را بصورت تلفنی تهدید کرده‌ و سپس به او اطلاع دادند برای مطلع شدن از دلایل اخراج احتمالی‌اش به دانشگاه مراجعه کند.»

در حال حاضر اطلاعی از این‌که مریم کریم‌بیگی چه زمانی باید به دانشگاه محل تحصیلش برود و در صورت حضور در دانشگاه باید به کدام بخش مراجعه کند در دست نیست.   

مریم کریم‌بیگی خواهر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸است.

مصطفی کریم‌بیگی ششم دی ماه ۱۳۸۸ و در جریان تظاهرات جنبش سبز در عاشورای همان سال به قتل رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده کریم بیگی در تمام این سال‌ها با آزارهای مداوم نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی روبه‌رو بوده‌اند. به عنوان مثال در اردیبهشت ۱۳۹۰، و تنها چند روز پیش از سالروز تولد مصطفی کریم‌بیگی، عده‌ای ناشناس سنگ مزار او را شکستند.

خانواده کریم‌بیگی در همان زمان گفتند این اتفاق زمانی رخ داد که آن‌ها به تقاضای نهادهای امنیتی مبنی بر تعویض سنگ مزار فرزندشان و حذف عبارت «شهید مظلوم عاشورا» از آن پاسخ منفی داده بودند.

مریم کریم‌بیگی، که در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی است، در ماه‌های اخیر نیز به دفتر نهادهای امنیتی احضار شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، او روز هشتم اسفند ۱۴۰۰ در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت. همچنین در روز دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز نیروهای امنیتی منزل او را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی او، مثل تلفن همراه و آرشیوی را که وی از تصاویر جان‌باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ تهیه کرده بود، ضبط کردند.