ایران به دنبال جذب توریست‌های جام جهانی قطر

با توجه به محدودیت‌های اجتماعی و نگرانی‌های امنیتی، مشخص نیست دولت چطور می‌خواهد انگیزه لازم برای حضور گردشگران در ایران را فراهم کند

حامیان جذب توریسم تلاش می‌کنند تا گردشگران بین‌المللی را وارد ایران کنند- AFP

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گفت: «ما برنامه‌ریزی برای جام جهانی قطر را از خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز کردیم.»

به گزارش مهر، او ضمن توضیح اینکه رایزنی‌ها بین وزارت گردشگری و وزارت خارجه برای سهولت ورود تماشاگران حاضر در جام جهانی قطر به ایران انجام شده است، افزود: وزارت خارجه با پیشنهاد ایران برای لغو روادید گردشگران ورودی از قطر به ایران موافقت کرده است.

پیش از این نیز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در گفتگویی تلفنی با امیر قطر از تمایل ایران برای همکاری با قطر برای حضور آن‌ها در جزیره کیش و سایر مناطق نزدیک به قطر خبر داده بود.

با این حال هنوز مشخص نیست با توجه به مسائل و محدودیت‌های خاص داخل ایران، چطور این کشور می‌خواهد از توریست‌های بین‌المللی که در جام جهانی قطر حضور دارند استقبال کند.

بحث جذب توریسم در ایران سال‌هاست که محل مناقشه است. از سویی حامیان جذب توریسم تلاش می‌کنند تا گردشگران بین‌المللی را وارد ایران کنند، از سوی دیگر بخش‌های مذهبی و تندروی حاکمیت با اجرای قوانین دست‌وپا گیر انگیزه حضور آن‌ها را از بین می‌برند.

با این حال جام جهانی قطر از نظر ایران فرصت مناسبی است تا ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارغ از بحث زیرساخت‌ها، وضعیت ایران به لحاظ امنیتی و آزادی‌های اجتماعی در نگاه خارجی مثبت ارزیابی نمی‌شود. بحث ربودن و گروگان‌گیری ده‌ها شهروند دو تابعیتی و خارجی طی سال‌های اخیر، این نگرانی را نزد افکار عمومی خارج از ایران پدید آورده که سفر به ایران می‌تواند تبعات بدی به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر محدودیت‌های اجتماعی نظیر «حجاب اجباری»، «نوشیدن مشروبات الکلی» و نبود مراکز تفریحی، انگیزه مسافران خارجی که با انگیزه سیاحتی سفر می‌کنند را کاهش می‌دهد.

در همین زمینه، حسن کریمی دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان هرمزگان ضمن انتقاد از وضعیت حجاب گردشگرانی که به جزایر و سواحل این استان سفر می‌کنند، خواهان برخورد با موضوعی که او «ضد ارزشی» خواند؛ شد.

او در ادامه از «ناهیان منکر» حمایت کرد و گفت: امروز حمایت و پشتیبانی قاطعی از آن‌ها صورت می‌گیرد و دستگاه‌های انتظامی و قضایی نیز حمایت می‌کنند.

منظور از ناهیان منکر کسانی است که در پوشش بسیج یا نیروهای آتش به اختیار مردم را به رعایت حجاب و مسائل شرعی دعوت می‌کنند و در صورت مقاومت با آن‌ها برخورد می‌کنند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز بارها در گزارش‌های مختلف از رعایت نکردن حجاب اجباری از سوی گردشگران انتقاد کرده و خواهان برخورد با این افراد شده است.

در این شرایط، مشخص نیست پیشنهاد ایران به قطر تا چه حد مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می‌گیرد. خصوصا که در نزدیکی این کشور، کشورهای دیگری نظیر امارات متحده عربی و بحرین قرار دارد که شرایط بسیار بهتری به لحاظ آزادی‌های اجتماعی، امنیت و زیرساخت برای استقبال از گردشگران دارند.