واکنش سرمربی‌های ایران و آمریکا پس از هم‌گروهی در جام جهانی قطر

بسیاری از گروه ب با عناوینی مانند گروه «سیاسی» یا گروه «دیپلماسی» یاد کرده‌اند

به دنبال برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر و قرار گرفتن تیم‌های ملی ایران، آمریکا و انگلستان در گروه دوم یا گروه ب این رقابت‌ها، این گروه توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده و بسیاری از آن با عناوینی مانند گروه «سیاسی» یا گروه «دیپلماسی» یاد کرده‌اند.

هرچند مسئولان دولتی یا ورزشی می‌گویند سیاست در این عرصه جایی ندارد، اما تنش‌های سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده باعث شده رویارویی‌های ورزشی این دو تیم همواره در کانون توجهات جهانی قرار بگیرد و این مسابقات از جذابیت خاصی برخوردار شود.

ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برای نخستین بار مقابل آمریکا قرار گرفت و توانست با نتیجه دو بر یک این تیم را شکست دهد و به نخستین پیروزی خود در تاریخ حضورش در جام جهانی دست یابد. از آن مسابقه با عنوان «سیاسی‌ترین مسابقه» یا «مادر همه بازی‌ها» یاد می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس از رویارویی دوم تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی با عنوان «مادر همه بازی‌ها، قسمت دوم» یاد کرده و نوشته است این دو تیم در حالی برای دومین بار به مصاف هم می‌روند که پس از گذشت چهار دهه هنوز روابط دیپلماتیک ندارند.

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران روز جمعه پس از قرعه‌کشی فیفا در قطر، در واکنش به ترکیب گروه دوم بیست و دومین دوره جام جهانی گفت «گروه سیاسی؛ اما من سیاسی نیستم.» وی اضافه کرد، «من تمرکزم بر فوتبال است. فکر می‌کنم بهترین راه در ورزش همین است.»

گرگ برهالتر سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا نیز با اشاره به این که ۲۴ سال از جام جهانی ۱۹۹۸ و سال‌های بیشتری هم از رویدادهای دهه ۱۹۷۰ می‌گذرد و هر دو کشور از آن زمان تاکنون دچار تحولات بسیاری شده‌اند، گفت که با این حال «برای ما این فقط یک مسابقه فوتبال است.»

وی در ادامه اضافه کرد که همه چیز در نهایت درباره فوتبال خواهد بود و بهترین نشانه دوستی این است که شما در زمین بازی و به شکلی جوانمردانه سخت به رقابت بپردازید و این تمام آن چیزی است که از جام جهانی انتظار می‌رود و برای همین هم آن را ویژه و خاص کرده است.

تیم ملی فوتبال ایران تا پیش از این هرگز مقابل انگلستان بازی نکرده و ۳۰ آبان در نخستین بازی خود در جام جهانی پیش رو باید به مصاف این تیم ریشه‌دار و قدرتمند اروپایی برود. بازی دوم ایران ۴ آذر مقابل آمریکا خواهد بود و بازی سوم با دیگر تیم گروه ب که هنوز مشخص نشده خواهد بود.

بیشتر از فوتبال