دکتر روث همچنان در ۹۳سالگی مشاوره جنسی می‌دهد

«من به همه می‌گویم که به‌جای بازنشسته شدن، بازسازی شوید»

دکتر روث ده‌ها سال است با برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به مردم مشاوره جنسی می‌دهد - Getty Images via AFP

دکتر روث در ۹۳ سالگی همچنان درباره روابط جنسی مشاوره می‌دهد: «من به همه می‌گویم که به‌جای بازنشسته شدن، بازسازی شوید»

دکتر کارولا روث وست‌هایمر که با نام «دکتر روث» شناخته می‌شود، درمانگر آلمانی-آمریکایی است که در ۹۳ سالگی هنوز دست از کار برنداشته و بازنشسته نشده است. او در مصاحبه اخیر خود با یاهولایف، مروری بر گذشته داشت و از چگونگی موفقیت و شهرتش با ‌عنوان یکی از مشهورترین مشاوران روابط جنسی صحبت کرد.

دکتر روث از دهه ۸۰ میلادی به نمادی که صحبت درباره مسائل جنسی در آمریکا را به‌کلی متحول کرد، تبدیل شد. اگر در دهه ۸۰ زندگی کرده باشید، حتما دست‌کم بخشی از برنامه‌های رادیویی او را شنیده‌اید و اگر در دهه ۹۰ بودید، دست‌کم دقایقی از برنامه‌های تلویزیونی او را در طول روز تماشا کرده‌اید. او از دو رسانه رادیو و تلویزیون استفاده کرد تا با ‌عنوان یک درمانگر مشکلات جنسی به بینندگان و مخاطبان، با رویکردی روشنفکرانه و صادقانه، مشاوره دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر روث اگرچه در ظاهر قد کوتاهی دارد، اما آوازه بسیار بلندی در طی زندگی‌اش در نقش مشاور موفق کسب کرده است. پدر و مادر وست هایمر او را زمانی که تنها ۱۰ سال داشت از آلمان به یتیم‌خانه‌ای در سوئیس می‌فرستند تا در کنار ۳۰۰ کودک دیگر زندگی کند؛ تلاشی موفق برای نجات جان روث از دست نازی‌ها و جنگ جهانی دوم. پدر و مادر، مادربزرگ و سایر اعضای خانواده یهودی‌تبار روث همگی در هولوکاست کشته شدند و تنها روث بود که با رفتن به یتیم‌خانه جان سالم به در برد: «اگر مرا به سوئیس نمی‌فرستادند، زنده نمی‌ماندم. خیلی از بچه‌های یهودی دیگر در آلمان بودند که کشته شدند.»

وست هایمر معتقد است والدینش دو بار به او زندگی داده‌اند: یک‌بار وقتی او را به ‌دنیا آوردند و بار دیگر وقتی او را به سوئیس فرستادند: «برای همین بود که زنده ماندم و برای همین هم بعد از آن وظیفه داشتم کمک کنم تا دنیا بتواند جای بهتری برای زندگی شود. نمی‌دانستم این کمک می‌تواند از طریق مشاوره جنسی باشد. اما این چیزی بود که اتفاق افتاد.»

این مشاور معروف پس از گذراندن دوره کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه سوربن، دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی در نیواسکول و دکترای آموزش در دانشگاه کلمبیا، با دکتر هلن سینگر کاپلان، درمانگر جنسی مشهور آشنا شد و برای ۷ سال زیر نظر او آموزش دید. اما کنار دستیابی به این موقعیت، دکتر روث باور دارد جسارت و تلاش خودش نیز در موفقیت او نقش اساسی داشته است: «‌من نه تنها دکتر کاپلان را با ‌عنوان معلم در کنارم داشتم خودم هم دارای این جرات بودم که روی آنتن زنده درباره ارگاسم، کلیتوریس و مسائل جنسی صحبت کنم.»

دکتر روث در ۵۲ سالگی برنامه رادیویی خودش را آغاز کرد. برنامه‌ای که تا سال ۱۹۸۳ و با نام «برنامه دکتر روث» به بهترین برنامه رادیویی ملی آمریکا تبدیل شد. موفقیتی که با نوشتن ده‌ها کتاب پرفروش- که برخی از آن‌ها در ایران نیز ترجمه و چاپ شده‌اند- ادامه پیدا کرد.

دکتر روث در پاسخ به پرسش درباره بازنشستگی این‌طور پاسخ می‌دهد: «چیزی به‌نام بازنشستگی برای من تعریف نشده است. خودم همیشه به دیگران می‌گویم به‌جای بازنشسته شدن، بازسازی شوید. اگر کاری که تا الان مشغول انجام آن بوده‌اید را دیگر دوست ندارید، خب کار دیگری را شروع کنید.» او با ابراز نگرانی درباره این‌ که قرار است سقط جنین در برخی ایالات آمریکا دوباره غیرقانونی شود، گفت در این صورت تنها زنان پولدار می‌توانند روی سقط جنین خودشان کنترل داشته باشند: «زنان ثروتمندی که می‌توانند در چنین مواقعی به‌ راحتی به شهری بزرگ و مجهز یا به اروپا سفر کنند و آنجا سقط جنین خودشان را انجام دهند. چیزی که به‌ شدت ناراحت‌کننده است.»

دکتر روث که حالا ۹۳ سال دارد در حال نوشتن ویرایشی تازه بر کتاب «هنر انگیختگی {تحریک}» است. او درباره بخش تازه‌ای که به این کتاب اضافه خواهد کرد می‌گوید: «این بخش درباره رابطه جنسی با افراد مسن‌تر است.» نسخه تازه این کتاب قرار است تا سوم ماه مه امسال به بازار بیاید.

بیشتر از زندگی